Tuesday, September 27, 2011

1 - 8 Months of Pregnancy Experience

Salam n hi.


Pengalaman mengandung utk kali pertama adelah menarek. Byk mende baru belajar, byk mende yg xtahu jadi tahu dan mcm2 lagik. Aku maleh nk wat post byk2, kirenya post neh aku lump sumkan dari 1st month smp lah la ni.


1 - 3 month:
Masa ari yg sepatutnya aku period, aku sudah mengalami sakit pinggang+mild senggugut. Masa tu dah pikir - xder rezeki lagi aku neh. Akan tetapi, period aku xdatang2 gk lepas 3 ari. Hati sudah pk len. Lalu tamak haloba g beli pregnancy test yg mahal tu - clearblue (sb dah gaji time tu..ehe~). Lalu result dia begini:


Panik kejap! Eh betul ke neh sb aku teringt review2 kt tenet ckp clearblue pnya test mmg tepat lagi padat. SMS Jorah, dia ckp - relek2, g jumpe doktor bebeh. Pastu tunjuk mende alah tu kt encek suami - amende neh yang? Ok, satu feedback yg tidak memberangsangkan. Seb bek laki sndiri. Lepas dia baca perkataan 'Pregnant', feedback seterusnya adelah - buley percaya ke mende neh? Ish laki aku neh cubelah eksaited ke ape ke. Potong stim betul.


Sudahnya malam tu gk g az-zahrah buat pengesahan. Lepas scan nmpk sac baby barulah feedback yg diterima dari laki aku - sayang jgn ganas2 lepas neh, sila sopan dan santun. Ape daa feedback.


3 bulan pertama alhamdulillah tiada muntah2 yg dasat. Setakat loya biasa2 rasa mulut xbest. Heartburn pon ada sket. Dan disebabkan kondisi badan adelah sekeping, makanya kalo perut buncit pon, org xpasan. Dan masa mggu keenam, ada sedikit bleeding mcm spotting gitu. Panic attack!!~ Amik EL terus rush g an-nur, alhamdulillah xder ape cume placenta rendah. 


4 - 6 months:
Xder saper tau aku peknen melainkan budak2 department. Perut buncit tp mcm kempes. Sedara2 yg tau pon kazen2 terdekat mcm Izyan, Radiah, Anis. Makcik2 yg tau pon 2 3 orang. Ms 4 bulan, ngidam belimbing buluh Rembau punya (kat dapo umah maklang). Padahal jiran sebelah ade je pokok tu. Mak masak dl yg jiran punya, dan akhirnya masa 5 bulan maklang datang dari rembau bawak belimbing buluh. Waaa best!!


Masa genap 5 bulan, Pureen ada warehouse sale! Dan kebetulan sudah bonus!~ Mmg rezeki anak. Mak ajak g shoping kt sana. Ish nenek terlebey eksaited sb nk shoping utk cucu sulung. Borong sakan kitorg mcm xpenah jumpe sale.


Kebetulan minggu sebelum tu adelah warehouse sale jugak kt My Dear Puchong. Encek suami berkobar2 ajak pergi lalu tershopinglah stroller ng car seat. Encek suami bercadang nnt bile dah abih pantang, dia mau wat test aku drive kete dgn anak kt sebelah dan dia dok belakang all the way dari nilai ke serdang. Mau testing tgk aku neh cpt panik ke x kalo tetibe anak melalak tgh2 highway tu. InsyaAllah 20menet journey nilai-serdang xharu kot....


Masa 6bulan, wat 3d scan, oh anak potostat cara tido bapaknya. Mengiring dgn tgn kt muke. Xmoh pusing2 lak tu. Pueh la pujuk. Encek suami ckp - tido mcm saya, degil mcm awak. Hoh kompem neh anak kiter! Cait!~


7 - present:
Teka teki jantina anak amat galak berlaku ms raya ritu. Ada teka boy laaa ada teka girl laa. Bile scan, dia kepit2 n doktor ckp girl. Ok la tu girl kepit2, shame2 sket. Jgn terkangkang sgt ye, xsenonoh namanya. 


Dan masuk2 trimester terakher neh, rumah pon mcm hampir2 siap - dgrnya ujung bulan 10 dpt kunci sb skg tgh QC + nk dapatkan CF. Makanya kitorg laki bini memanfaatkan masa yg ada sebelum aku push dengan menshoping barang rumah. Xbayar abis pon. Cukup sekadar bubuh deposit. Nnt dah pasang gril, tinted, baru call kedai perabot+letrik utk hantar barang.


Sengaja beli awal sb aku xmoh laki aku membazir masa 2 bulan aku berpantang rumah xjalan apa2 progress. Kurang2, time2 aku pantang encek suami buley uruskan gril+tinted (mmg portfolio dia). Barang2 rumah bile dah letak deposit at least time pantang, encek suami buley uruskan sesi kemasukkan barang2. Jimat masa di situ.


Checkup seterusnya adelah 13/10 neh. Nebes. Sb masa tu dah 35 minggu. By 36 weeks baby dah cukup matang utk diberanakkan. Oh psl kesihatan baby - alhamdulillah membesar ng jayanya, menyepak pundi kencing aku ng hebat skali malam2. 


Diharapkan sume akan berjalan lancar. Barang2 baby dan barang pantang dah 90% complete. Neh laki aku dah mule bising bile nk start readykan beg g spital sb dia terpanik bile terdengar makcik aku ckp ahad lepas - perut nuri dah ke bawah neh. Mcm dah nak dekat. Errk~~


Bengkak kaki on off. Kejap bengkak kejap surut. Ikot sukati dia. Cramp kaki alhamdulillah baru kene sekali masa kandungan genap masuk 8 bulan. Selebeynya, encek suami yg asyik cramp kaki. Pagi2 mintak urut kaki sakit cramp. Mcm dia lak yg peknen. 


Ngidam? Nan hado. Aku teringin makan mcm2 smp kandungan 4 bulan je. Pastu xder ngidam2. Bahagia dan senang lenang sungguh laki aku. Cume lately suka gile nk eskrem. Cerewet nak antara 2 je - paddlepop rainbow xpon solero yg luar ijo dalam vanilla tu.


Aktiviti sepanjang peknen? Oh disebabkan perut comel mcm buncit lepas mkn dan jalan laju gile, ramai xtau aku peknen. Dan aku masih aktif turun naik tangga sb lif opis salu rosak. Penah woo aku terperangkap dlm lif sorang2. Panik dak2 dept aku sb time tu aku dah 6bulan nak masuk 7bulan. Cume skg neh oviusly aku kelihatan peknen sb ms 31 minggu perut aku tetibe terbonjol ng jayanya. Jalan pon kdg2 mcm xlarat. 


Pergi kenduri kendara kawen pon gigih gagah. Drive kete pon gagah lagi. Akan tetapi start minggu neh aku sudah diharamkan drive. Encek suami akan hantar dan jmput dari opis. Seb bek opis sama. 


Oklah. Mcm lepas gian lak lama xder post. Ohohoho!~


Daaa.

No comments: