Thursday, January 7, 2010

Keluarga Melaka

Salam n hi.

Gambar di bawah adelah kredit kpd pengantin baru - my lovely cuz yg kawen kt melaka ritu.


Abah, duduk kanan skali bersama adik beradek beliau. Berdiri kanan skali adelah nenek tiri aku yakni mak tiri bapak. Aku pggl nek umi. 

Siblings bapak ramai. Dlm gmbo di atas tiada 3 org:
1. Mkck Pon. Kurang sehat. Jdnya xdpt dtg. Dia kakak sulung.
2. Mkck Pipah. Kurang sehat juga. Br operation ritu.
3. Arwah Pkck Attar. Meninggal ms aku darjah 5. Heart failure. Paru2 juga rosak sb arwah perokok tegar. Jd paham2 sndiri. Penghisap rokok tegar termasuk bapak sedikit insaf lepas abg dia meninggal, tp kejap je. Smoke balik bbrp bln kemudian. Aku salu cuakkan encek tunang ng sejarah neh, tp dia wat muke kering jek. Cait!!~


Ekceli ada ramai lagi adik beradik tp ramai meninggal ms baby n dalam kandungan. Yg lahir then meninggal ms baby ada 2 psg kembar <-- NOW I KNOW!!!!Bagus!! Sb aku nk beranak kembar!!! Yesss!!! Aku tau sejarah kembar neh pon pas kazen aku create genie account. Utk track balik famili n create famili tree online.


Famili aku gk famili campur. Belah melaka:
1. Arwah atuk melayu. Munkin ada darah jepun. Ini masih lagi dikaji oleh famili elders.
2. Arwah nenek baba nyonya. Sb tu ada sedare bermata sepet n bermuke cina. Bapak aku ikot arwah atuk, n aku ikot bapak. Jdnya tiada muke cina pd muke aku.
3. Nenek tiri aku tuh berdarah arab. Mmg keturunan pure pedagang arab sana. Mak aku ckp, arwah moyang aku xtau ckp melayu, hnye tau ckp arab tp buley paham melayu. Kalo balik kampung nek umi kt limbong (dkt ng pntai klebang), mmg ramai keturunan melayu arab kt saner.



Famili mak berdarah bugis. Tp sayang, gen bugis xkuat. Jdnya generasi2 skg sume berbadan kecik kecuali adik laki aku, dikira tinggi dan tegap.

And the best part is encek tunang juga berdarah baba nyonya!!~Yippiiee!~Kami keturunan baba nyonya melaka. Ohhh heaven giler rs. Munkin ancestors kami bersaudara. Jika demikian, kami adelah saudara jauh!~

Hakikat ini masih lagi dikaji oleh makcik aku. Sb dia tgh workout ng satu buku yg myb publish around tis yr or next yr. Buku tu based on diary arwah atuk yg stated down sume susur galur generasi terdahulu.

Aku suke sejarah. Tp xtau nape subject sejarah skolah ms spm dpt B. Ermm~

Daaa. 

No comments: