Wednesday, January 6, 2010

Upacara Menyarung Cincin

Salam n hi.

**Entri neh dl dlm blog private aku, neh aku kopi pes masuk entri sini. Entri adelah dibuat ms bulan pose ritu.

Atas kesedaran sivik, entri sebelum neh Cincin Oo Cincin, ada satu terma aku tukar:
Upacara pembatalan air sembahyang kpd upacara menyarung cincin.

Harap maklum.

Sebab2 penukaran terma:
Pagi td aku dgr tazkirah pagi kt KL.fm. Mak aku yg pasang tetiap pagi kol 6.45. Pembagi tazkirah sama ada Ustaz Wan Sohor Bani Leman ataupon Ustaz Fauzi. Gilir2 setiap minggu. Utk bulan neh, ustaz wan sohor bercerita psl fadhilat ramadhan.

Kebetulan pagi td time iron tudung, ustaz wan sohor mencuit sebentar psl istilah2 yg sering disalahguna sama ada secare sedar atau x sedar. Salah satu istilah adelah upacara pembatalan air sembahyang. Menurut beliau, seeloknye air sembahyang tu sentiasalah ada kt kiter. Tidak diwajibkan, tp utk mengambil berkat sentiasa menjaga kebersihan diri. Kenape plak nk batal2. Kalo batal kenelah amik balik kan.

Oleh itu lebih molek jika sekiranya istilah tu ditukarkan kepada upacara menyarung cincin. Sebab mmg fungsi upacara tu utk sarung cincin n bagi mas kawen, bukan nk batalkan air sembahyang.

Aku pnh baca celah mn nth, adat dulu2 disebut upacara batal air sembahyang sebab laki ng pompuan kan bukan muhrim, kalo bersentuhan, batallah air sembahyang - Mazhab Syafie. Kalo mazhab lain, xbatal melainkan naik rs syahwat. Oleh itu, ms sarung cincin, cium tangan suami, suami cium dahi/ pipi isteri, kire batal air sembahyang. Origin istilah upacara batal sir sembahyang datang dari proses spt disebut di atas.

Menurut ustaz lagi, dulu2 kurang didikan agama, skg neh da byk sumber utk dirujuk, yg mana buley ditukar, tukarlah mengikut kesesuaian agama islam.

Sekian tazkirah petang 3 jam sebelum berbuka.

Daaa.

2 comments:

huhu said...

hi hello cik T

Blog hopping sbb ada blogger link on this post of yours.. pasal adat dan upacara nikah.. mmg lah antara tajuk utama research saya..

saya rasa, mmg atas niat tanpa was2 atau ketidakpastian, walaupun sentuh, tak semestinya batal, melainkan menaikkan nafsu syahwat. kalau was2, maka terbatallah kot, kan?

saya baca petikan dari sini petikan sini http://anjunghijau.blogspot.com/2008/01/sentuh-isteri-batal-wuduk-ke-tak.html

anyway.. kalau first time(ihiks tergedik la pulak memikirkannya ;p) masa suami nak kiss dahi isteri.. mestilah rasa something kan? batal atau tak batal tu dia je lah tahu...

mungkin sbb dulu pergaulan lelaki perempuan terbatas, jadi bila sarung cincin tu. bersentuhan pastu orang dulu they assume it will spark something, tu yg jadi batal air semayang kot.. hheheheh

wallahualam

anyway.. sama lah kita.. october weddings!! saya masih tak book tempat nikah lagi.. hopefully semua ok insyallah...

awaknye sama dgn angkasawan sheikh muzaffar lah.. heheheh

looking forward for more tips and stories.. :)

Puan T said...

hola miss huhu~~

yaaa..munkin org dolu2 pk kalo bersentuhan je otomatik batal air semayang, tu yg terus amik term upacara batal air semayang.

ha tuh la.bley plak tersama date ng itu angkasawan. rsnya date tu pon mmg beribu2 lemon org kawen.sng nk ingt datenya n mayb 4 some ppl, date tu quite special.

neway, thanks for drop by!!n chayok too!!