Thursday, February 10, 2011

Amik Hati, Hempedu, Jantung Yada Yada Yada

Salam n hi.

Dalam masa 4 bulan berumahtangga neh sedaya upaya kitorg balik johor ke rumah mertua. 

Bulan 10 2010: Balik johor sb majlis bertandang.
Bulan 11 2010: Xbalik johor sb mama ng ayah tetiap mggu turun KL sb sedara mara byk wat kenduri.
Bulan 12 2010: Balik johor sb saja2 balik melawat mertua.
Bulan 01 2011: Xbalik johor sb mama ng ayah turun KL abg ipar wat knduri cukup jambul.
Bulan 02 2011: Sok malam balik johor sb kazen encek suami kt melaka wat kenduri kawen.

Hah. Tu dia. Sepanjang aku jd beruang kutub hibernasi bak kata jorah the kejora, aktiviti kami laki bini pack ng kenduri kendarat. Nak2 sedara mara adelah berlambak2 xkawen2 g termasuk 2 abg ipar aku yg sorang dah cop 11/11/11 nikah. Hish giler glemer gk abg ipar aku mcm aku gk ritu. Ohoho!~

Oleh itu, jika sekiranya anda pulang ke kampung halaman encek suami, xkire le rumah parents atau rumah nenek, atau ke rumah sedara mara, ape yg perlu korang lakukan.

A. Rajin ringan tulang membantu ape patut
B. Duduk2 layan borak ng makcik2 yg suke borak2
C. Duduk aje dalam bilik xbuat apa2 pon
D. Dok berkepit je ng suami anda mcm belangkas
E. Kesemua jawapan di atas


Hah pilih2 mana korang nak. Berdasarkan pengalaman aku, eloklah kirenya anda menjadi:


1. Seorang yg ringan tulang
2. Byk mendengar dari bercakap


Kenapa? Sebab famili yg satu lagi baru kenal kiter (melainkan kalo dah kenal rapat tu lain citer aa. Neh aku ckp utk korang2 yg lepas kawen br nk kenal sume org). Mereka xtau peel kiter mcm mn.


Mak aku ckp, becok mcm mn pon, sebagai newlyweds, kiter kene jaga tingkah laku sb secara otomatis kiter membawa imej dan maruah suami. Kang ape2 jadi suami kiter gk kene.

Bile aku balik johor, secara otomatik aku akan menjadi pekebun kecil2an. Sebab mertua aku ada kebun yg berekar2 mak hai segala mak nenek sayur ada. Bela ayam lagik. Satu sebab aku suke balik johor sb mama mertua aku resemble arwah nenek aku. Bela ayam dan bekebun. Aku suke. Nnt anak aku buley kenal ayam, cili padi, pokok nangka, durian, pisang, rambutan, limau purut, babi hutan (oops), secara live unplugged. Huish byk lagi pokok2 mertua aku tanam. Jiran sebelah mertua aku plak tanam pokok roselle.

Bile nak balik ke rumah mertua adelah lebey molek jika bawa buah tangan. Xkire la korang nak bg ape pon. Orang tua neh sebenarnya xsusah nk dilayan. Amik hati dia, rajin dengar dia bercerita, tolong dia sedikit sebanyak, insyaAllah semua akan beres.

Walopon aku fail bab2 bekebun neh, tp ikot je la dia g kebun. Kurang2 terisi gk masa aku kt kampung encek suami.

TAPI, harus diingat, korang harus tabah dan bersiap siaga dengan ayat2 tapisan mahupun muke segaris bile org2 kampung bertnya - 'dah ada isi ke' atau 'nk bercucu dah ke' jika sekiranya anda masih belum mempunyai apa2 tanda.


Macam aku terkena bulan 12 ritu, aku folo mertua aku g kenduri cukur jambul jiran beliau. Ari sebelum tu terkejut beruk sb aku terlupe bawak spare baju kurung. Dan2 g carrefour batu pahat nun cari baju kurung. Seb bek jumpe.


Walopon sume makcik2 baik2 belaka misti terselit sorang dua yg bermulut xtau kaver. Itu stended. Dan2 aku terkena soklan cepu cemas. Kebetulan plak aku demam baru nk baik. Terus itu makcik assume - demam nk lekat laa tu. Abis sume org dengar. Ape aku buat? Sengeh2 je laa. 


Dalam kete, mama ckp - ko wat bodo je ng ape org2 ckp. Nama pon rezeki.


Ohh i lap u mama!~


Lagi satu, korang kene ingt, kalo xder mak ng ayah mertua korang, makanya xlahir kedunialah suami korang. Btul x?


Oleh itu sebaik2nya kiter melayan mereka dengan bagus sb apa2 pon suami kiter ttp anak depa walopon kadang kiter ada terasa hati ke, terpendam perasaan ke, terkena lazer ke. 


Ada famili lagi satu neh sebenarnya best nak2 kalo lifestyle depa berbeza dengan kiter. Aku dok area pekan, time ada knduri/ raya je balik rembau ng melaka. Suami plak dibesarkan dalam suasana kampung, merantau dari perak-kedah-perak-kajang-johor. Jadinya berlainan cara hidup adelah seronok kalo korang pandai bawak diri.


Daaa.

2 comments:

Xora said...

hibernasi cam beruang kutub ke atau ko nak cam landak? (landak hibernasi ke?) kira ok apa ko hibernasi. ada faedah, dapat nasi.. hiber-nasi (ok lawak cam bengong.)slap2// tapi double yeay pasal ada dua post shari *kagum

Aya said...

nice tips dear. thanks for sharing :)