Monday, April 12, 2010

Isu Time Kenduri

Salam n hi.

Errmm entri neh sedikit serius
Munkin ada yg akn terasa<--siyes aku mintak maap
Munkin ada yg sama situasi ng aku
Munkin lgsg xder kne mengena ng saper2

Semalam g nilai ng mak. Otw mak citer mcm2 mende which is aku kagum ng mak. Dimana langkah2 yg mak amik sekarang adelah sebijik2 langkah2 yg diambil ms dia kawen dl. Secara ringkas - ini keje kawen aku, sila ikot cara aku. Atau lebey tepat utk situasi skg adelah - ini keje kawen ank aku, sila ikot cara dia.

Ms mak aku kawen mak aku telah melawan/ wat xreti apa2 arahan kakak2 dia. Ape yg mak aku buat adelah:
Mak aku xpakai inai<--makngah aku kepochi yo2 oo ckp inai akn naikkan seri pengantin.
Mak aku xpakai songket<-- dia sorg je xpkai songket dlm 7 org adek beradek pompuan dia ms kawen.
Mak aku tempah sume baju kawen dia<--kebaya saloma ng dress labuh.
Mak aku xmoh pkai sanggul lintang ape segala cucuk2 kt kepala<--beli sendiri bunga kepala yg 1 set ng veil yg labuh DBKL.
Mak aku meroyan mak andam mekap dia tebal ms nikah ng mjlis kt rembau, so mak aku sound lalu utk mjlis bertandang ke melaka mak andam mekapkan mak aku nipis2.

Kakak2 mak aku hnya mampu diam sb mak aku kalo dtg degil dia sila tlg jangan ngada2 paksa2 dia. Kang ada yg xkawen. Beb, org dl2 mana ada membantah ckp org lagi tua, main ikoooottt je. Tapi tidak utk mak den. Adat pepatih pon mak aku wat deeekkk je. Bunga emas ada kt umah tuh tp mmg xkan guna ms aku kawen. Mak aku ckp - old pesen. Perrgghhh jd hiasan je aaa.

Ms ank buah aku kawen bulan lepas yg nama fairuz tuh, famili dia which is scr tepat adelah nenek dia yakni kakak mak aku telah wat bungkus nasik berkat. Aku percaya mana2 b2b diluar pasti tau nasik berkat neh ape. Xperlu la kot utk aku elaborate. Yg penting ayat maklang aku kt mak - nuri kawen sok ado ko x nasik borkek neh edah..bueklaaa. Soklan ini ditanya dihadapan 2 lagi kakak2 mak aku iaitu makngah n makteh. Mak aku ng muke segaris jawab - XDO, apo yg ado, itulah dio. Den jmputan ramai. Sapo plak nk tambah duit nk order lauk lobih? Nnt biler dah habih, mano yg lobih tu nk bungkuih, bungkuih lah. Neh kenduri ank edah, ikotlah cara edah ng dio.


Orang xpaham, nk wat knduri bukan kecik2 anak duit nk pkai. Orang hnya tau komplen, mengumpat belakang n mcm2 lagi. 


Situasi di atas berbeza ng sedare belah melaka aku. Depa mmg cooooooolll. Lagilah xreti nk bernasik berkat bagai. Penah skali ank buah aku kawen kt cheras bulan 12 ritu, org melaka berduyun tiba smp kl. Sepupu aku yakni bapak pengantin telah membungkus nasik berkat utk org yg dtg. Disuruh org2 melaka ni tnggu jap. Pakck mamat aku yg berbisnes katering kt bachang neh ckp - haish ape bungkus2 neh? Aku xbiasa org bungkus2 makanan kasi aku. Baik ko kasi tetamu makan. Kat sana (banchang) xder pon nk wat mcm neh. Kalo da abih mjlis tuan rumah soh bungkus tu lain cerite.


Kalo org xkenal, org akn ingt pkck aku sombong mcm xsudi. Bebeh sekalian, ini mmg kami. Kitorg mmg xreti. Tu psl jugak famili aku - mak, abah n aku (adik aku jantan mn reti pk mende2 neh) xtau nk treat mcm mn.


Belah mak aku pesen nk bernasik berkat bagai. Belah melaka pesen toksah wat mende2 mcm neh. Kang kalo let say kitorg wat gk, kne bg sama rata. Belanja byk beb. Sudahnya bapak ckp - XYAH WAT. Fuuhhh lega. Aku bukan ape. Kesian mak bapak aku. Depa berdegil nk sponsor katering. Aku biarkan sb xperlah, knduri sulung. Tp ada sedare2 yg bising soh tmbh itu ini. Beb, parents aku da pencen weh~ Neh duit EPF. Adik aku xkawen lagi weh~~


Kalo nk tlg sponsor xper gk, tp neh x. Tau bising je. Mak andak ada ckp - kito buek caro kito, nk ikot kek orang, payah. Induk (mak aku, mak andak neh adik mak aku) bueklah caro induk, anak kito yg nk kawen. Kalo masing2 nk tlg xpo, neh xdo.

Yaa mak andak aku pon jenis ikot kepale dia gk kalo wat knduri. Ms ank sulung dia kawen pon, mak andak byk ikot cara dia n anak2 dia (oh mak andak adelah mak izyan).


Senang citer, ape yg ada kt knduri saper2 yg kiter g, misti ada sb nape ada mende xder, nape ada mende ada. Kiter xley nk expect kalo knduri Peah ada kugiran makanya knduri Joyah pon ada kugiran gk. Same goes kesah nasik berkat. Yes i know, memberi makanan kt org itu baik, tp misti ada sb nape aku xbg. Kalo aku bg tp atas dasar terpakse xmoh org keliling bercakap, berkatkah nasik itu?


Daaa.
 

3 comments:

farahfatihah said...

hii dear...buat je ikut cara sendiri..org lain cuma boleh kata je..yg rasa beban kita gak lain la kalau dorg nak sponsor..xgitu?

Puan T said...

aku setuju beno la cik farah oiii..sian mak den. smp xtido mlm dok pk2. tp seb bek gk dlm 9 adek beradek mak, 2,3 org je centuh. len sume pesen xkesah. tp pesen berckp neh yg payah.

my note said...

huhuhu.. sakit jugak bila dgr... erm, tapi setuju jugak ngan kak farah, uat yang mana ite mampu.. klu ikut org badan jugak yg binasa...