Tuesday, April 13, 2010

Nape Aku Nikah Kat Rumah

Salam n hi.

Lokasi mjlis akad ng kenduri akn dilangsungkan kt rumahku syurgaku.

Pemilihan lokasi adelah selepas dijalankan sesi mesorat sama ada scr rasmi/ xrasmi ng famili ng jiran tetangga. Utk jiran2, knduri kawen aku agk dinanti2kan sb:
Kenduri sulung dlm famili aku
Budak rambut kerinting kembang2 lebah pon sesat da nak kawen
Budak kurus kering yg salu main belakang umah dorg da nak kawen
Mak aku salu p nolong kenduri kawen

Jadinya jiran2 mcm agk terlebey hormon seronok. Tapi mak ng bapak da ckp sesiap yg kitorg katering ape sume. Alhamdulillah, aku agk bernaseb baik sb jiran2 pesen yg kalo xdisuruh, maka dorg xkan pandai2 buat. Skg neh ada 2 3 org mkck2 yg salu tnya mak - kalo nk mintak tlg, bgtau. Kitorg ada je kt umah kalo ada apa2. Mekaseh mkck2~~


So. Utk membolehkan khemah2 dipasang utk kenduri, makanya jalan akn ditutup. Lantak ko lah bas/lori nk lalu mcm mn. Dey, aku bayar tau tutup jalan. Siap amik permit lagik~~ Jalan akn mula ditutup ari sabtu pg sampai ahad kul 5 ptg. Khemah akn mula dipasang insyaAllah pagi sabtu kol 10.


Apekah sebab2 aku ngada2 nk wat kt umah kenduri kawen aku? Ada bbrp sebab yg berkaitan ng sentimental value n bbrp sebab berkaitan kebiasaan.


Sentimental value:
1. Aku dah dok kt umah neh 25 thn. Pindah sini ms umo setahun.
2. Umor 4 thn - dpt adek laki. Kire pencapaian besar gk sb mak aku ada fibroid. Kire bersyukur aa ada adek laki sorg.
3. Umor 9 thn - wat kenduri khatam al-qur'an aku.
4. Umor 24 thn - encek tunang pertama kali dtg interview ng bapak.
4. Umor 25 thn - aku dirisik, ditunangkan dlm umah neh.
5. Umah neh gk da menyaksikan betapa aku dpt melihat perkembangan persekitaran aku.
6. Aku mau diambil di rumah yg mak bapak aku dah besarkan aku ng susah payahnya.


Kebiasaan value:
1. Dah biasa wat kenduri kt umah.
2. Dah biasa terkangkang basuh pinggan mangkuk periuk belanga bagai.
3. Dah biasa sedare mare berkumpul kt rumah sambil menikmati sesi bahan membahan, ejek mengejek, gelak ketawa mengilai2.


Bapak sendere insists nk wat kt umah. Mak ng bapak lagi selesa begitu. Senang citer knduri aku neh byk amik kire keselesaan mak bapak aku. Terutamanya bapak yg ada arthritis, n adek beradek dia pon ada arthritis. Sedare mare aku pon lagi suke wat kt umah. Rs lagi dekat kenduri tuh ng hati kitorg.


Soal parking toksah riso. Parking begitu banyak terutamanya dalam masjid upm. Tetamu ley parking kt sana n alang2 ley terus semayang kt masjid upm. 


Soal berpanas terik khemah xder aircond bagai ini saja aku nk begitu sb inilah kenduri yg mmg sekian lama wujud kt negara kiter. Back to the basic. Gpon lepas kitorg wat bajeting, kenduri kt rumah lagi jimat cermat amalan mulia sb pekej katering diambil adelah termasuk khemah. Siap aku mintak complement kerusi 30 bijik lagi utk aku bubuh kt tmpt2 yg sesuai utk org duduk2 berehat.


Tips:
Jika ingin wat di rumah, pastikan hubungan sesama jiran adelah baik nak2 kalo rumah teres mcm aku. Sebab:
1. Nak tumpang tmpt basuh pinggan
2. Nak tumpang brg2 katering
3. Nak tumpang PA sistem
4. Nak tumpang porch utk jd tmpt duduk2


Kalo ikotkan, ini mmg tradisi. Ini mmg amalan tradisi kawasan aku (kejiranan aku aa..kalo fasa2 lain aku xtau). Sb biler berkampung (tolonglah jgn ckp korg xtau berkampung tuh hape), otomatik jiran2 akn tau rumah saper akn jd tmpt ape (sila rujuk senarai tips).


Bapak aku da siap remind katerer semoga menjaga porch umah jiran ng baik. En arif siap bg jaminan bahawasanya team katering dia akn cuci bersih2 n dorg pon da biasa katering kt kawasan kejiranan jdnya tau mcm mn nk setelkan mende2 mcm neh.


Tambahan tips:
Mak aku pesan walopon kiter tumpang rumah jiran utk aktiviti spt disenaraikan dlm senarai tips di atas, sila jgn menyombong xtentu hala wat dek. Sb kalo dah jd tmpt basuh pinggan, dah tentu bil air naik. Hulurlah bbrp RM utk kaver bil air itu. Same goes utk letrik dan sebagainya. 

Dipendekkan citer, kawasan kejiranan aku kebanyakkannya org nogoghi/ melaka/ johor dan masih kuat semangat berkampung walopon skg dah moden pkai katering. Walopon xdpt nk menolong masak atau apa2 aje, salunya depa kn dtg singgah n borak2. Kalo let say ada adhoc ada keje xckup kakitgn, depa membantu selagi buley.

P/s: Area umah aku dah lama xder kenduri tutup jalan sebab aku dikira paling muda utk dibandingkan ng anak jiran yg kebanyakkannya dah beranak pinak. Jdnya biler bapak announce ckp wat kt umah, masing2 mcm ala2 teringat nostalgia anak masing2 dl2 kawen tutup jalan.


Daaa.

1 comment:

my note said...

sokong sgt... boleh eratkan tali siratulrahim sesama manusia