Monday, February 22, 2010

Weddings & Bunge Telur DIY

Salam n hi.

Oh jumaat, sabtu n ahad lepas mpnyai hasil yg cukup memberangsangkan~~ 

JUMAAT

Malam tuh ada kenduri doa selamat kt rumah pengantin laki (2 pupu den spt yg diceritakan dlm entri sblum neh). Alang2 jumpe kak laily skali psl bunga telur. 


Jujur ckp aku lg suke byr dari disponsor. Baru ada rs nk kawen. Ohohohoh!~ Aku hnye bgtau requirement - design n kaler. Yg lenlain sume atas kak laily. Sukati dia nk wat cemaner. Yg penting, bunge telur nnt jnis dip.

Tp ms bincang neh x finalized lagi. Sb mak aku nk refer mag tgk design mn dia nak.

SABTU

Sebelum g weding 2 pupu aku tuh, p dl weding jiran. Wat kt umah. Jalan tutup. Oh heaven. Walopon xtutup smp umah aku, tp impak xjem tuh sgt ketara. Bahagia sungguh rs ati xder bas2 rapid n metro lalu memekak dpn umah.

Weding jiran neh amat simple. Oh gmbo xder sb xbwk henpon. Mls nk pegang2. Mjlis sambut menantu dibuat sederhana tp meriah. Ramai warga serdang dtg. Makcik Ani<--nama jiran yg terima menantu neh nmpk sgt2 hepi. Sempat dia ckp kt mak aku - lege ati saya edah..kawen gk anas<--nama pengantin laki. Siap sambung ayat - lepas neh awak pulak yg xley tido mlm edah<--sambil pndang aku sengeh2. Yolah makcik, skg neh pon mak da start xley tido mlm<-- dlm ati je aa.


Pas zuhur gerak terus p salak south weding 2 pupu. Mak aku yg da siap gunting mag utk 2 design bunga telur terus jumpe kak laily bile tgk dia xbz sgt. Aku citer ape aku nk n xnk, yg lain depends kt kak laily.


Psl kad, xsempat nk diskas. Bahan mmg da bwk, same goes ng kak rin. Tp sb cuaca panas ya rabbi, masing2 da sinsing lengan mcm nk carik gado, langsung xjd nk diskas. Sudahnya munkin next week ms cuti maulidur rasul/ wiken nk g lepak ng kak rin kt bangi utk sesi diskusi.


AHAD

P KL, to be exact jalan tar. Wohohohoho!~ Sesi memborong baju raya. Ya skg xder sale. Tp aku n mak aku jnis redah ikot sukati kitorg. Destinasi borong kain ela = gulatis, sb ada sale smp 25hb neh. Hah segeralah korang ke sana utk membeli belah sb sale smp kamis neh je.

Dekat sejam lebey kt sini sb mak aku pon nk beli kain ela utk dipakai time weding aku n ms bertandang ke johor. Utk belah aku, famili aku akn pakai baju based kaler gold. Sedare mare xkesah la korg nk pkai kaler ape pon yg penting mak, abah n adik laki aku berbaju gold nnt. Utk bertandang, mak aku decide nk pkai kaler ijo lumut sb org johor berkonsep kaler pepel. 


Aku plak beli kaler pepel, utk kasik match ng belah joho. Sb pagi sebelum mjlis start xkan gagah nk terus pkai baju kawen kan. Oleh itu aku beli sepsg kain ela kaler pepel utk dipakai pagi tuh. Kesemua baju2 di atas akn dijahit oleh mak aku. Jimat banjo den. Ohohoho!~ Cuma ada sepsg lagi kain ela utk aku, aku akn tempah kt nyonya serdang<-- yenyen nama dia. Mak aku fail wat kebaya, ohohoho!~ Oleh itu aku akn tempah kt yenyen.


Okeh. Selain perabihkan duit kt gulatis, aku beli gk bahan2 nk wat bunga telur. Oh ya lupe nk kasiktau. Kak laily hnya akn wat bunga telur utk meja beradap n bunga pahar. Aku decide nk wat sndiri bunga telur ms mjlis bertndang. Mksod, ms keluarga aku smp johor, kitorg akn kasi bunga pahar utk belah lelaki. Xsure either hnya org nogoghi je yg buat adat neh. Maklang aku memule insists nk aku kasik dodol n pulut kuning. Dah sape plak nk gagah kacau dodol <-- ikot adat lama nogoghi, pengantin yg sndere kne gagah kacau dodol. Xder mknenyelah aku nk gagah kacau dodol weh. 


Jdnya demi memangkah adat ini, aku decide nk kasi bunga telur je. Mak aku pon ckp centuh. Gpon kalo kasik dodol, aku rs dodol bkn makanan feveret famili encek tunang. Baik aku kasik makanan yg scr default sume org makan.


Oleh itu, gagah la aku redah kedai Sinyin kt semua house tuh. Alaaa kt tgkt bawah area foodcourt. Idea asal aku adelah - mau bunge telur aku lebatssss..ada bunga, kristal, reben. Mak aku jua setuju. Carik punya carik punya carik, xjmp bunga yg bekenan dihati. Yg kitorg jmpa yg bekenan hnyalah bunga kristal sbg hiasan bunga telur tuh. Dibawah adelah bunga kristal tesebut (maaf kualiti gmba hampeh, aku pkai henpon):
Dia sebenarnya buley ditanggal2kan. Mksod aku = korang nmpk 4 kuntum bunga kaler ijo tuh kan. Setiap bunga ijo tuh dia ada kawan yakni 2 jalur kristal putih kecik2. Utk sebatang kt atas neh, kiranya ada 4 set bunga kristal ijo. Mereka digabungkan kt 2 urat dawai kasar, dan dipintal menggunakan 2 urat dawai halus. Kalo korang nk asing2kan 4 set bunga kristal neh, korang kne bukak 2 urat dawai halus itu. 


Tips recycle: Jgnlah korang buang 2 urat dawai kasar n halus itu. Sb korang buley guna balik utk pintal reben. Xder la membazir2 pkai dawai2 halus yg beli kt kedai.


Setelah diasing2kan aku bubuh dlm kotak kasut utk memudahkan penyimpanan spt dibawah:
 
Bunga yg menjadi main inti bunga telur adelah spt dibawah. Ianya diperbuat daripada getah. Tahan lama. N aku beli kt kedai yg satu lagi sederet kedai sinyin td. Hah sini lagi byk cois utk bunge telur n hiasan hantaran. X ingt nama kedai itu apekah tp ok laa. Rambang gk mata aku.
Sejambak ada 10 kuntum. Aku cerai2kan dia n simpan dlm satu lagi kotak kasut.

Tips recycle: Korang kalo beli kasut, jgnlah buang kotak2 kasut itu. Munkin buley digunakan semula mcm aku neh ha. Buat tmpt simpan brg. 
Aku jua beli reben (2jnis - yg kecik kaler krim, yg reben organza kaler ijo lumut), lidi, n kain net utk isi telur. Yg short skg neh adelah daun2, dawai utk ikat kain net pas ltk telur n satu lagi reben organza bersaiz besar sket dari yg aku beli smlm. Oh lupe nk amik gmbo. Malam kang aa aku snap. Sb balik keje kang mau singgah kedai hantaran kt umah aku tuh utk beli barang2 yg short kt atas.


Secara kasar, bunga telur aku berbentuk spt dibawah:
Xperfek g neh. Malam kang mau try wat 1 dummy as prototype. 

Jujur ckp, bunge telur aku wat neh syok sendere. Ohohohoh!~ Ikot sukati aku nk wat cemaner, jnji aku suke.


Biler aku beli brg2 wat bunge telur neh, br aku ada perasaan nk kawen. Ahahahahah!~ Nak2 plak wat utk diri sendere sb selama neh tlg mak aku wat utk kazen2 aku. 


Pastu ms g weding jiran n 2 pupu aku, aku dipanggil darah manes scr terang2an. Oi darah manes!!~ Aku mcm *gagak melintas jalan*..... Br aku rs mcm - nk kawen aku weh...aahahahah!~


Yep. Btw, seronok sebenarnya wat bunge telur neh. At least hasil tgn aku, aku bg famili mertua aku. Sgt2 meaningful. Semoga aku terus gagah menDIY bunge telur!!~


Daaa.

1 comment: