Wednesday, May 26, 2010

Beli Hantaran: Saper Nak Beli?

Salam n hi.

Lagi semggu genap setahun aku berdarah manes.
Genap setahun aku kne risik+ditunangkan.
Genap setahun aku kenal keluarga encek tunang.

Ok. Stop meraban. Aku xtau motif ape entri ini. Saja2 menaip sb xdpt g mood keje. Sb da rs nk cuti sb senin dpn pon aku mintak cuti sb ahad birthday aku. Ape ek nk paw encek tunang? Ohohoho!~

Oh haa. Tidak lama dl aku pnh borak ng sorang dak opis. Berkenaan hantaran. Dlm diskusi tersebut timbul isu saper yg ptt beli hantaran. Aku beli utk encek tunang & vice versa ataupon sendere beli hantaran.

1. Sendere beli hantaran
Bagi aku ini lebey sesuai utk kapel2 yg tggl berjauhan yg payah bona eh nk jumpo. Jadinya utk mengelakkan brg yg dibeli utk pasangan tidak kne taste, eloklah beli sendere. Dah tentu kiter tau taste kiter ape kan.

Ada juga keadaan beli sndere neh jatuh kpd kapel2 yg mcm mn aku nk ckp eh, dia mcm ermm aku nk brg mahal tp ko xmau beli, so aku beli sendere. So ko pon beli brg ko sendere. Haaa mcm tuh. Ada paham? Oh no offence, tp ini hakikat jadik dpn mata so mmg terjadinya perkara ini dalam masyarakat. Kdg2 ada kapel kawtim baeekk pnya dalam kes2 parents maukan bakal menantu kasik brg branded2 yg mak hai, aku pon xpkai mahal mcm tuh (kes kapel 2 darjat). Jadinya pasangan yg baik ati ini beli sendere tp kawtim ckp kt parents, kapel dia yg belikan. 

Bagi aku semuanya bergantung atas dasar perbincangan. Ape2 kiter harus berdiskusi ng pasangan masing2 mcm mn nk sort out mende2 mcm neh sb kiter xmo membebankan pasangan kiter.

2. Aku beli utk ko, and vice versa
Haaa neh aku wat. Encek tunang yg cadangkan. Kire ala2 bagi hadiah aa utk pasangan masing2. Ini amatlah sesuai utk mereka2 yg tggl berdekatan ataupon yg sonang bangat nk jumpo (mcm aku.ohohoh!~).

Aku ada tips yg bisa dikongsi.
a) Share ng pasangan bape bajet kiter. Neh yg aku wat kt encek tunang. Kitorg sit down, list brape dulang dan ape barang mau. Pastu bagitau - awak pnya jam, neh bajet saya. Jdnya awak pilih la mana2 yg within bajet neh. Vice versa begitu jua. 


b) Share ng pasangan dreamed item. Ini yg dibuat oleh encek bakal suami kesayangan aku tuh. Yang..saya ngidam tuuutt..boleh eh awak beli utk hantaran? Sambil kuis2 baju aku mintak simpati. Haih..xpolah. Dah minat, belikan laa.


c) Belikan brg yg mmg pasangan guna. Ini utk mengelakkan terbazir begitu saja hantaran yg dibeli. Skg zaman da moden. Lain org lain keperluan. Ada juga kapel yg bagi hantaran berbentuk game console, spanar, ikotlah. Xkesah. Kes aku, encek tunang bermanja2 maukan mask paintball dia. Seb bek dia mmg pemain tegar paintball. Mak bapak aku terpkse redha tgk ada hantaran berberntuk topeng.


d) Kalo boley, amik tau pendapat mak bapak. Kalo mak bapak pesen xkesah, lantak koranglah janji korang kawen, jdnya korang selamat. Tp harus diingat, ada mak bapak (salunya parents pengantin lelaki), maukan ank lelaki mereka membelikan barangan yg mahal/branded utk bakal menantu. Ini lebey kpd nk bagitau bahawasanya ank laki depa mampu jg ank daro org.

Ape2 pon bincang. Yaa anak2, keyword kiter arineh adalah BINCANG atau dikenali juga ng nama DISKAS. Ini utk mengelakkan mende2 sengal mcm miskomunikasi/ salah paham/bergado sb xsama pendapat bla bla bla.

K. Itu saja. Mood keje dah dtg.

Daaa.



2 comments:

farahfatihah said...

hi...sama la ngn kita..gime me 5 jap hehehe nak cukup setahun dah

Xora said...

i beli barang u, u beli barang i..