Tuesday, May 11, 2010

Let Go

Salam n hi.

Oh lagi ampat bulan plus plus mau jd bini orang.

Ekceli jujur ckp aku da start neves. Nk meroyan pon ada gk sb tup2 lagi 4 kali gaji, sudah mau kawen aku. Ohoohoh!~ (Oh aku mmg mengira menggunakan bilangan mendapat gaji utk ke arah 10 oct). Aku xtau nape tp munkin dari situ baru nek sheikh kot perasaan berdebar2.

Haih aku rs aku nk tulis sesuatu dlm entri neh tp takot korang xpaham ape yg cube aku sampaikan. Kalo paham, baguslah. Kalo xpaham, abaikan je.

Kenapa kiter harus nk meroyan atau dgn kata yg lebey enak: kenape kiter harus nk jd bridezilla?

1. Kiter mau mjlis perkahwinan yg hampir handred persen perfecto?
2. Kiter mau para tetamu berpuas ati dengan majlis yg diadakan?
3. Kiter mau majlis kiter diingati smp buley letak dlm buku sejarah keluarga?
4. Kiter mau majlis kiter menjadi benchmark kpd mjlis kawan2/ sedare mare yg xkawen lagi?
5. Kiter mau mempuaskan ati sendere?
6. Kiter mau parents kiter berbangga yg akhernya mereka mendapat menantu?
7. Kiter mau menunjuk2?
8. Kiter mau perkahwinan idaman kiter menjadi kenyataan?

Oh byk lagi sebab musabab, yg aku senaraikan hnya berdasarkan pemerhatian/ pengalaman sendere.

X dinafikan aku pon ada perasaan nk kan segala2nya berjalan ng lancar mengikut planning aku yg dah berzaman aku tulis dlm buku organizer aku. Even encek tunang pon tau betapa perfectionist aku dlm keje opis/ idup seharian dan sebagainya. 

Borang permohonan berkahwin encek tunang isi salah nama kompeni (ekceli kompeni kitorg buley pkai byk nama, rsnya xperlu nk mention kt sini tp yg penting kompeni kami bekeje dikenali ng byk nama), yg mana ekceli encek tunang isi betol. Aku ckp salah sb aku guna nama lain, dia guna headquarters pnya nama. Setelah aku membebel2 dlm kete siap tarik muncung hnya sebab mamat neh tulis nama lain, setelah aku p wat justification kt HR bahawasanya mana2 nama pon buley guna, barulah aku tau aku salah (ohohohoho).


Yaa aku mau semuanya berjalan ikot cara aku. Itu yg silap n aku terai utk tidak semuanya ikot cara aku. My mistake love. Oohohoh.


Same goes ng mjlis kawen aku nnt. Aku rs akn jd kelam kabut sb semuanya dlm 1 ari yg sama:
Nikah = 930 AM
Majlis makan2 = 130PM


Aku siap da tulis dlm paperwork lalu present kt mak bapak. Kaklong nk mcm neh, mcm tuh, xmoh si polan2 terlibat nnt lagi kelam kabut pot pet pot pet. Mak bapak setuju tp depa ada pesan: xsemua akn berjalan according to plan tau along. Kiter pon tau sedare kiter ramai yg 'rajen'. 


Tp aku da nampak mak aku da mule menjalankan sisi gelap beliau: seorang VETO. Mak aku dikenali sebagai seorg yg lomah lombut pijak somut pon xmampuih. Tp tidak ms wedding aku. Ms dia borak2 ng adek beradek dia, mak aku da stress out ape yg perlu dan ape xperlu. So far mcm masing2 ikot kata mak aku.


It is good to have relatives yg rajin which is aku dianugerahkan ng sedare2 yg mmg ringan tulang. Mak ckp - kiter dah ada ajk, kaklong serah je kt dorang. Ari kaklong kawen nnt kaklong xley handle sume.


Yaa sejak itu aku belajar utk let go mana2 yg aku rs xperlu pk sgt ms mjlis aku nnt. Contoh:
1. Saper jg rombongan laki
2. Saper handle kompang + silat
3. Saper handle catering
4. Saper jg bunga pahar agar tidak menjadi bahan rembatan 
5. Saper nk jg parking/ trafik sume


Dan byk lagi. Dan semenjak kes aku marah xpsl2 sebab encek tunang guna nama lain utk kompeni kitorg bekeje, otak aku terus switch on perkataan LET GO.


Aku da start pk - xperlah, janji aku selamat nikah. Kiter yg rancang, ape2 pon berbalik pd Allah nk kasik ke x rezeki kt aku.


Mcm pasrah je kan. Ye betol aku setuju ng ayat: kalo x usaha, ko xkan dpt. Gilak ape aku x usaha. Tp aku tetap bare in mind, semua berbalik pd Allah.


Bos aku kt opis selalu pesan: bonus adelah penghargaan kompeni. U dah usaha, u dah perform, u dah bersungguh2 deliver ikot timeline, and its up to our management on how to evaluate. Kalo let say U dpt lebey, anggap itu rezeki Allah nak bagi. Nama kan as rezeki bakal pengantin. Let say xdpt spt yg diharapkan, anggap itu rezeki jugak dari Allah, tp munkin bukan sekarang Allah nk bg kesenangan kt kiter. Munkin kiter ada tercicir sesuatu dalam amalan kiter cth semayang xcukup, zakat xbayar, kiter berhutang ng org bla bla.


Jadinya skg neh ape saje yg munkin berlaku xikot plan aku akn cuba bertenang dan misti ada sebab nape jd mcm tuh; amalan xckup munkin sb kiter pon tau masing2 x sempurna mcm nabi.


Hikmah ada di setiap kejadian. Aku cuba rely dgn pernyatan itu. Paling dekat kejadian wedding aku dilambatkan kpd 10/10/10 yg pttnya aku nak sgt bulan 3 arituh, sb aku nk raya as bini org. Ohohoho!~ Hikmah yg aku nampak:
1. Aku dpt hanimun time bday encek tunang.
2. Preparation tidak kelam kabut, ley wat pelan2.
3. Dpt spend time lebey ng parents and families.
4. Dpt rs perasaan darah manes yg semakin membuak2.


Hikmah yg xnampak hanya Allah yg tahu. Aku xnk nafikan yg aku tau aku akan meroyan jugak sb aku neh baran. Ohohoohoh!~ Tp aku xmoh lagi dah meroyan atas sebab2 bodo yg akhernya ekceli aku yg salah. 


Aku xsabar nk jadi bini org. Nak serve bakal suami aku ng air tangan aku, nk basuhkan baju dia, nak shoping barang dapo ng dia, nak jalan2 xder segan silu berpeluk2 dikhayalak ramai (barulah rs omputih), nak bercuti2 mesia ng dia, nak pikul tanggungjawab sebagai bini org dan sebagainya.


Juga xsabar nk jadi menantu pompuan kedua dlm famili encek tunang. Oh ingtlah kawan, bahawasanya bile kiter kawen, bukan saja kawen ng mamat tuh, tp jg ng famili dia. Suka xsuke kne terima hakikat neh.


Eh pjg plak entri time hujan2 neh. Dah la.


Daaa.

2 comments:

farahfatihah said...

hi dear..u kawen awal sebulan dari ai...semua nakkan yg terbaik dalm majlis masing2 kan?
pastinya ada yg xkena nnti...ada je yg buat rasa nak marah..so b4 semua tu berlaku, kita kena ready dari segi mental huhuhu
dont put to high expectation..asal kan majlis nikah berjalan ngan lancar...dah ok kan? nway good luck

Puan T said...

a'ah sume bakal pengantin mahukan yg terbaik dlm mjlis masing2. kalu ada yg xkene tuh misti ada sebab. jdnya aku bersetuju betul ng kata2 hang - dont put too high expectations. kang menanges xberlagu kalo xjd ikot plan.

gud lak jugak!!~