Monday, May 10, 2010

Sakses!!~

Salam n hi.

Apekah yg telah berlaku wekend lepas yg berkaitan keje kawen?

SABTU

Cat pagar umah. Oh gagah sungguh bakal pengantin turun padang mengecat pagar umah. Seb bek cuaca agk mengizinkan. Cat coat pertama dan coat kedua disambung adek yg malas pd ari ahad.


Petang, kuar date ng encek tunang sb nk tgk citer Furry Vengeance. Buley tahan aa citer dia. Jika anda seorg yg mudah loya2 lalu muntah ijo, dinasihatkan jgn makan/ makan 2 3 jam sebelum menonton ini cerita. Byk sungguh penglibatan najes2 binatang.

Oh sebelum tuh singgah kompleks PKNS Bangi nun. Tempah baju melayu encek tunang utk mjlis belah johor. Saper2 biasa g, ada satu kedai kt sebelah kedai maxis, ada kedai jahit. Neh first time tempah situ, xtau ape hasilnya. Encek tunang xcerewet bab baju. 

Utk pemilihan kain, dia da siap potong 4 segi sume kaler n jnis2 kain. Tinggal pilih je. Kirenya encek tunang beli + tempah kt situ. Rege ikot jenis kain. Macam encek tunang bekenan satu kaler pepel neh (oh jgn la ubah pendirian beliau, kalo da minat ko nangis air mata darah pon dia nk gk kaler dia).


Oleh itu, pepel beliau ada kain satin je. Pepel gelap. Kain + upah jahit = rm170. Bapak kata murah. Murah la kot. Encek tunang pon kata murah. Ye la tu kot. Aku xtau bab2 upah baju melayu neh.

Dlm pd itu, sempat juga singgah Primavera. Oh kami date di alamanda. Saja jalan2 tgk kasot, lalu terjatoh hati ng kasot pepel + hitam + bling2 mcm kerongsang di depan + bersling belakang. Hah lalu terus encek tunang rembat utk dijadikan kasot pelbagai guna = hantaran + kasut utk kenduri belah johor.

AHAD 


Date ng encek tunang + mak den. Encek tunang berbesar ati membawa aku ng mak berjalan2 sempena ari ibu. Lagipon ibu beliau jauh dikampung halaman. Mak aku pon jadilah. Nama pon bakal ibu mertua kan.


Jadi, ape yg di buat ms jalan2? 


1. Shawqi's Bakery. Kira ala2 kembar Restu Rezeki aa. Mak den begitu bekenan ng Shawqi's. Xtau nape. Layankan aje. Ritu mak dah call Pn Fazilah utk menempah bahulu bunga 1000 unit. Pn Fazilah ckp xyah deposit pon xper. Dia dah tulis dlm buku.


Tapi aku neh seriau sket bab2 xder deposit. Jdnya bapak ckp, alang2 tunang aku ada, ley dia bawakkan ke jalan kebun shah alam saner utk membyr deposit. Aku neh tempat2 yg xpnh g agk cuak gk aa. Oleh itu gunakan encek tunang yg sememangnya lelaki gagah. Men redah carik jalan. Gpon norma keje beliau mmg keje redah carik jalan. Bukan mslh di situ.


Kol 1045 tiba di jalan kebun. Oh seb bek sonang carik. Pn Fazilah xdek tp ada sorg brader ape nama nth. Siap kasik air sejuk + sume jenis kueh mueh yg dia wat (sampel la sng citer) utk kitorg rs. Deposit xkesah ikot suke nk byr bape. Mak aku dpt kawtim ng Pn Fazilah tu dpt rege murah sket. Hrga dlm flyer = rm1.90. Ley kurang kalo order 1000 ++. Rege tuh termasuk la kotak2 bagai.


2. Carik baju aku plak. Selepas sakses usaha utk baju encek tunang, besar la harapan ku utk berjaya carik baju ku. Plan A = carik baju siap kt PKNS Shah Alam/ Alam Sentral. Plan B = carik kain ela n tempah.


PLAN A
Aku mencarik2 kedai yg aku beli siap baju tunang ritu. Kt PKNS ShahAlam. Oh malang sekali ngapekah design makin teruk? Eh dl aku suke kedai neh sb ada saiz XS!~ Pehtu ada bekenan, encek tunang plak xbekenan lalu aku wat muke sedih2 mcm kne buli lalu beliau bersetuju dlm xsetuju. Walopon dia setuju, tp mak ckp = takib da xsuke, jgn beli. Neh mjlis belah dia.


Oh aku mengalami bengkak muscle peha (dua 2 belah weh!~ atas sebab gagah mengecat). Gagah gk carik kt 2 tempat neh. Tp gagal. Lalu ms tgh lunch kt FC Chicken (ala2 kfc), teringat aku bahawasanya Shah Alam ada Jakel!~


Pe lagi, call Izyan. Roger2 manakah lokasi Jakel bagai lalu berkatalah beliau = Aku da pegi!!~ Cetttttt!!~ Ko org Shah Alam la pompuan!!!~ Sila jgn berlagak ng aku.


Lokasi adelah kt pintu belakang uitm sek 7. Besar baekkk pnya lokasi mmg xder parking. Encek tunang drop kitorg lalu parking kt Hatta Dolmat pnya kedai kt belakang Jakel. 

Fuuhhh kemain ramai org. Terus menuju ke bahagian kain lace sifon bla2 pengantin sume. Aku carik yg biase2 je. Murah2 dah. Setelah mix match lace n satin, inilah yg aku beli:


Lace putih + satin dark pepel. Saje amik lace putih sb nk match ng sampin silver encek tunang nnt. Baju melayu encek tunang pon kaler dark pepel itu.


Akan ditempah menjadi kurung moden bersama2 ng baju raya kt aunty yenyen. Best woo nyonya neh jahit. Munkin bab kain mahukan kipas dibelakang. InsyaAllah next week akn ke kedai yenyen utk sesi menempah baju raya ng baju kenduri johor!~

Setibanya di rumah, kelihatan adekku yg mcm baru bgn tido sedang mengecat pagar utk 2nd coat:
Abaikan tong sampah.

Kami mmg mandur yg hebat.
 Ya. Dia spt apek cina.


Mggu dpn ari sabtu mak ajak p kl. Dia mau carik tudung raya ng tudung utk baju2 ari kenduri belah aku n belah johor.


Ari ahad plak mau ke midvalley insyaAllah mau membeli jam tangan hantaran encek tunang ng kasut sanding plak.


Daaa.

5 comments:

aTy _faRed~ said...

waaahh..begitu ramai b2b bloger..yang pergi Jakel sek 7 minggu ni ek.. samer ar kite.. cume tak cam muker jer.. lelebih lagi tersangat lar ramai umatnyer kat sek 7 tu kan..~ kaLau tak mesti besh bertegur sapa.. :)~ngeeee

farahfatihah said...

hi..dear, baju sanding pun buat sendiri ke??

Puan T said...

yaa cik aty..aku neh sb bile tgk muke aku toye baju xder, mak ckp - kiter p jakel la next week eh. alih2 teringat aku sek7 ada jakel. redah je laaa~~

Puan T said...

har har har.yer cik farah. buat sendere aka tempah kt nyonya serdang kurung moden biase jek. belah johor nnt xder sanding2. sekadar knduri doa selamat sambut menantu. siap2 mekap2 sume sendirian berhad.

mutil purpose aku neh.

veesakura said...

hi, tersinggah blog u. hehe. me tgh cr tailor nk tempah baju tunang. kurung moden jer. kat aunty serdang tu, katne ek? cantik x jahitan die? bape die charges? tq!
dolphinvee_winter@yahoo.com