Monday, May 10, 2010

Menyambut Menantu

Salam n hi.

Aku rs aku xciter lagi kot mcm mn rope mjlis belah johor nnt.

Majlis belah johor =majlis sambut menantu/ mjlis bertandang.

Aku rs aku akn menggunakan term knduri doa selamat kot. Sebab:
1. Tiada wat tempahan dari andaman ke ape ke.
2. Tiada pelamin.
3. Makanya tiada renjis2 digilis<-- term baru dari bakal mama.

Yang insyaAllah ada:
1. Kenduri makan2. Oh bakal ayah mertua begitu teruja nk masak itu masak ini (bkn dia yg masak tp buleylah ckp dia nk masak itu ini)
2. Doa selamat.
3. Pengantin yg simple gilak.

Persiapan kami lebey kpd kenduri jamu orang makan. Senang citer agk tidak memeningkan kepale bab2 nk pilih butik mana, MUH mana, aksesori bagai.

Sebab sume wat sendiri. 
1. Cekak ala2 tiara beli sendiri.
2. Rantai 3 anak beli sendiri.
3. Baju kurung moden beli kain n tempah sendiri.
4. Veil (insyaAllah) beli sendiri.
5. Baju melayu tempah sendiri.
6. Mekap sendiri.


Bab pengantin berarak aku xpasti. Xder plak encek tunang mention ape2. Kalo ada, ada lah. Den xkesah. 


Bakal keluarga mertua agk keislaman bab2 pengantin bersanding bagai. Sama gk ng parents aku. Tp belah aku dimodenkan ng adalah pelamin seketul tp xder sanding n renjis2. Sekadar amik gambar.


Sb tu belah johor xder sanding+renjis. Mama ada ckp - kalo belah nuri nk wat mama xkesah tp belah mama, mama ckp sesiap tau, xder sanding2.


Jadinya menyambut menantu di belah encek tunang lebey kpd mesra rakyat. Lebey kepada berborak ketawa bersuai kenal ng sedare2 encek tunang.


Yang merisaukan aku adalah, takot aku terlebey rajin p menolong kt dapo. Takot ada perasaan - eh aku nk tlg ke aa senduk2 lauk sume?


Oh kenape aku ada perasaan rajin neh?

Bab mekap. Dl aku pnh meroyan sb hish pengantin mekap sendere? Apekah?

Tp lama2 aku rs ok ape mekap sendere gpon bkn sume pengantin mekap sendiri kan. Tibai je la mekap mcm salu aku kuar p dating tp mak ckp - tebalkan sket kt mata ng pipi tuh. 

Aku rs agk selamat ng ayat encek tunang - saya g suke awak mekap simple mcm neh dari awak kne mekap mcm opera cina. Kenduri belah awak xperlah.

Semoga kedua2 mjlis berjalan ng lancar dan diredhai Yg Maha Kuasa.


Daaa.

2 comments:

Xora said...

best ye ada dua majlis! :D

Puan T said...

jorah!!!~haih.best mmg best xder nk pening2 pk. bajet pon xsebesar belah aku. tp riso gk. ape yg aku riso aku pon xtau. terlebey pk kot.ohoho!~