Friday, October 29, 2010

Bedah Siasat v1 - Nikah

Salam n hi.

Post Mortem v1 - Nikah.

Disini aku bukanlah nk post mortem yo yo oo. Ini adelah ape yg aku dpt peratikan sama ada tally x ng planning aku yg semangat gilak setahun awal aku plan.

1. Baju nikah
Aku rasa byk kali aku mention dalam belog aku neh bahawasanya aku sgt2 berpuas ati ng baju nikah aku ng encek suami. Encek suami juga amat berpuas ati ng baju beliau. Xpayah alter2 lepas siap - oh ini sb badan aku mmg xkan naik2, encek suami plak berusaha utk kawal saiz perut which is aku sgt2 terharu beliau cube sebaik munkin utk fit baju melayu beliau. Ohohoho~

Tudung nikah adelah aku punya sendiri. Cume veil dan aksesori dari Azue Bridal. Kak Dila tlg pkaikan. 

2. Mekap nikah
Waaa aku kagom gilak kot time kol 715AM tgh aku terjengket2 kt pelamin nk spray bunga idop tetibe aku nampak Kak Dila terpacak kt depan pintu pagar. Seb bek pagar dah bukak then bapak aku sambut. Ekceli janji kol 730AM smp umah. Aku soh bekfas dl, then baru mekap aku. 

Mekap mengambil masa:

735AM - 835AM - mekap
835AM - 840AM - pkai baju
840AM - 850AM - pkai tudung ape segala aksesori
850AM - Kak Dila amik2 gmbo as testimonial, then g lepak kt khemah.


Output = walaweeehhh aku memule terkujat2 gk sb xpenah heavy mekap walopon aku suke mekap. Adik aku gelak2 ckp idong aku mancung gilak. Tp aku salu bare in mind, live mmg pekat itu mekap tp dlm gmbo ia akan smooth. Dan hasilnya tepat skali!!~ Tadaaa~

Kredit Acaii Jawe
 Kredit Khairul Hafiz aka Cot - folo Acaii time wedding aku

Di idong itu adelah taik lalat ye kawan2, bukan aku tindik idong ko nk kene penampo sulung bapak aku?? Taik lalat itu potostat bapak sb dia pon ada exactly kt tmpt yg sama!~


3. Minum pagi
Ok. Aku penah mention kot mak aku sgt2 menjaga perut tetamu. Oleh itu utk tidak membiarkan tetamu wedding aku mempunyai rama2 dalam perut dan masuk angin kuskus, mak aku decide utk sediakan minum pagi. Azue Catering watkan minum pagi utk 100pax yg merangkumi - mihun goreng, kueh 2 jenis, teh o dan teh susu (kot, aku lupe plak). Dsbkan time bekfas aku dah gigih makan dan minum air, time neh aku jamah la jugak share sepinggan mihun ng Izyan. 


Maklumat yg diterima dari mak aku adelah:
Makanan utk minum pagi ckup sb tetibe aku riso tgk ramai gilak dtg time aku nikah. Dan servis dari Azue sgt cepat dan pantas. Mmg ikot timing. Kol 11 clearkan sume sb nk terus ready utk majlis walimah pulak tghari itu.


Dan oh aku ng suami adelah pengantin gamble. Salu pengantin pas akad akan berkepit bersama2 utk minum pagi atau ape jua aktiviti lain tp kitorg selambe badak wat hal sendiri. Encek suami ofkos harus menghirup uadara segar dari Dunhill pastu g duduk semeja ng sepupu2 beliau. Aku sempat gk g menjengah meja2 rombongan lelaki dengan tujuan utama mau jumpe anak buah suami Tisya!!~ Ooohhh kiuttnyaaa diaa. Ofkos gmbo xder. Ohoho~

4. Majlis Akad
9AM tepat - encek bakal suami (then) dah smp ng jayenya. Aku kagum!!~ Tunggu jap jurinikah xtibo2 laie. Then aku rs dlm 915AM jurunikah sampai.Haa time neh aku xtau ape yg sedang berlaku kt ruang tamu. Yg aku tau, abang bapak yakni Pakcik Aman seperti gmbo dibawah adelah pembuka biacara menggantikan Pakcik Kassim yg last menet kensel sb kene tunggu anak dia ape nth.

Kredit Khairul Hafiz aka Cot


Encek suami ckp Pakcik Aman bagi byk sgt kata2 aluan smp dia dok berpeluh2 kt depan jurunikah ng bapak aku. Tgh2 sedap berposing dlm bilik tetibe sepupu den, Kak Yang panggil keluar utk dgr khutbah nikah seterusnya menikah (ofkos la kan).

Aku dah xnampak sesape dah time aku keluar tuh sb byk gile kot orang dok pandang2 then snap2 aku rasa artis kejap. Yg aku tau, aku dok sebelah Izyan dan membelakangi rombongan pompuan encek suami. Lepas tgk gmbo br tau sape dok kt mana.

Lafaz 3 kali. Ekceli aku xkesah sgt berapa kali nk lafaz sb bagi aku asalkan selamat. 

Lafaz 1 - bapak byk kali pause kt bahagian nama encek suami. Ohh nama beliau ada 3 patah perkataan. Panjang kemain padahal nama aku seketul je. Sampai bapak aku bergurau ng jurunikah - kalo saya xnk sebut bin buley, pjg sgt neh nama dia. Ohh bapak, mmg la xbuley. Encek suami sambut lafaz dengan jayenya akan tetapi jurunikah tidak mengesahkan lafaz tersebut sb bapak aku byk pause.

Lafaz 2 - bapak aku ng lancarnya memberi akad. Tp encek suami plak tersebut -nya- dekat aku terima nikahnya. Exact lafaz = aku terima nikah (nama isteri) dengan mas kahwinNYA RM.... 

Suku kata -nya- adelah pada mas kahwin, bukan nikah.

Lafaz kali 3 baru alhamdulillah aku pon lege sekali. Seterusnya lafaz taklik yg sedikit syahdu. Erm pendek citer, masing2 terdiam time encek suami melafaz bacaan taklik. Saper yg ada time majlis akan tau kenapa syahdu.

Kesyahduan dibawa smp acara pemberian mas kahwin dan sarung cincin. Sempat aku pujuk encek bakal suami, barulah beliau buley tersenyum happy. 

Korang nnt bakal2 pengantin perempuan, munkin bakal suami korang akan tersentuh hati masa bacaan taklik. Jgn gelakkan beliau sb time tuh beliau mempunyai pemikiran yg mcm2. Sedih, gembire, terharu sume ada. Cube pujuk sb pujukkan pertama sbg isteri amat manis sekali.

Lepas sarung cincin, amik2 gmbo dengan hantaran (pose wajib ofkosla kan). Post mortem hantaran nnt2 eh.

Senang kesah, majlis ijab kabul aku berjalan lancar spt yg diharapkan. Alhamdulillah~

P/s: Selangor xder bacaan Keluarga Sakinah ape sume. Di atas yg aku citer adelah bacaan taklik, bukan keluarga sakinah. Bacaan taklik sebenarnya buley menggalau hati seorang suami. Dari ape aku survey, kebanyakkan mbr laki aku ckp mende yg sama, cume sama ada tertunjuk kegalauan itu ataupon depa berjaya kontrol ng bagus skali.

Daaa.

2 comments:

Mohd Fadzly Desa said...

Puan Nuriah ..boleh je amik gambar awak kat blog saya ..apa kata jadi follower sekali.heheheheh......untuk pengetahuan nuri saya dah jadi bapa dah 22.10.10 lepas.....

Puan T said...

waaaaaaa tahniah2!!~ haa bley2 jd follower.ohohoh~