Sunday, November 14, 2010

Menghayati Madu v1

Salam n hi.

Skg nk citer psl hanimun. Eh2 terus skip mjlis bertandang?Oh aku berkeputusan utk tidak menceritakan perihal majlis bertandang bagi menghormati majlis yg dianjurkan oleh keluarga mertua. Cuma aku simpulkan bahawasanya meriah dengan xder letrik dari subuh smp tghari majlis!!!~

Lokasi makan madu = Langkawi. Bile org dgr kami laki bini mau berhanimun di langkawi, xkurang yg kata:

Hekeleh langkawi je? Xder class.
Ape je ada kt langkawi? Sgt xmenarik.
Apesal x g jauh sket? 

Reason pemilihan langkawi:

Reason poyo - layan aa dulu tmpt2 dalam msia sblum jengah tmpt org.
Reason menghormati suami - suami maukan langkawi sb dia tidak yakin utk makan di negara org. Beliau sgt menjaga apa saja yg akan masuk dalam perut.

Oleh itu, disebabkan aku dah berkali2 ke langkawi, jadinya sedikit sebanyak aku tau tmpt2 yg buley dilawati, dan kebetulan time hanimun adelah birthday ke 27 encek suami, aku ng gagah gigih uruskan semua:

1. Flight tickets - AirAsia. Kebetulan time aku login, tambang pergi hanya RM3. Terus aku sambar.

2. Hotel aku tibai amik Langkasuka Hotel dekat Padang Matsirat sana. Haa neh Xora tau mcm mn aku meroyan mak lampir bile lagi 2 bulan nk g hanimun aku br dpt tau hotel itu sedang renovet padahal deposit aku sudah bayar. Rope2nya Langkasuka Hotel sgt menjaga customer, mereka telah siap2 daftarkan aku dekat One Helang Hotel, yakni hotel yg partnership ng depa. One Helang sedikit mahal dari Langkasuka tp ofkos aku dpt hrge yg aku dah book kt Langkasuka. Best!~ 


One Hotel adelah seminit berjalan kaki dari airport. Siyes xtipu. Kuar pintu airport, terus nampak hotel. Jalan kaki saja. Jimat duit teksi RM10. Yg bagusnya walopon sebelah berjiran ng airport tp langsung xdengar bunyi bising airplane. Senyaaapppp je. Aku suke betol.

Kesemua di atas aku book bulan March arituh. Awal bukan. Aku mmg suke wat keje awal2 sb xmoh terkocoh2 last menet.

Kitorg berlepas ke langkawi 19 Oct dan hanya pulang on 23rd = 5 ari 4 malam. Lama? Sengaja mau duduk lama2 sb xmoh terkocoh2 berjalan2. Kitorg maukan percutian yg relax, tenang, mau berehat2.

Jadual harian kt Langkawi (implemented dekat semua hari kecuali ari Sabtu):
- Pagi bekfas kt hotel. Mmg dah include dalam pekej. Toksah susah payah carik bekfas sb kalo bercuti time bukan cuti skolah, langkawi mcm ala2 pekan mati gk.


- Lepas bekfas terus shoot jalan2. Langkawi adelah pulau yg cenonet je. Xsilap aku, kalo pusing satu pulau tanpa berhenti kt mana2, dalam dua jam setel.


- Lokasi utk berjalan pada waktu pagi kitorg pilih utk amik tempat2 yg sejalan. Xder patah2 balik. PERINGATAN! Kitorg buley wat xder patah2 balik sb kitorg ada 3 ari full utk explore (tolak ketibaan ari selasa, ng bertolak pulang ari sabtu)


- Petang dlm kol 4, balik hotel utk lepak2 dalam bilik berehat2.


- Malam mmg lepak Pantai Cenang explore sume kedai makan yg ada.


Entri akan dipecahkan mengikut hari.


19 October 2010
Adik aku ng mbr dia antar g LCCT. Flight kol 2.05PM. Sharp sejam kitorg smp langkawi kul 3.05PM. Sampai2 terus jalan kaki g hotel (5 menet), check-in. Kol 3.30PM dah melepak dalam bilik.


Malam kuar g Pantai Cenang. Peeehhh terkujat2 aku tgk Pantai Cenang dah bertambh glemer. Last pegi time kompeni trip 2008, Cenang tidaklah semeriah ini. Byk cois kedai seafood. Dinner seafood kt Restoran Hj Jelani. Layaaaannn makan tepi pantai. Tp jgn terkejut tgk pelayan adelah arbok Thai pkai kebaya siyes lagi lawa dari real pompuan.


20 October 2010
Bekfas kt hotel. Tngu smp kol 9AM smp booth tour kt lobby hotel bukak. Kitorg nk book Island Hopping - Pulau Dayang Bunting, Pulau Beras Basah & Pulau Singa Besar utk kitorg g hari esoknya 21 Oct. Depa akan arrange van amik dari hotel, bawak ke jetty, naik bot, round2 3 pulau tadi, then hantarkan balik ke hotel. 1 pax = RM60.


Org tour itu suggest g Mangrove Tour kt Tanjung Rhu sb encek suami ckp beliau sgt sukakan alam sekitar. Org itu terus kasi contact number sorang brader kt Tanjung Rhu utk handle kitorg.


Lepas dpt contact number, borak2 jp, kitorg janji utk ke sana lepas layan Cable Car  kt Gunung Machinchang. Oh sgt la sadis. Ropenya ari rabu Cable Car hanya dibukak kol 12PM bukan 10AM atas faktor mentenen. Xper aa, terus shoot g Tanjung Rhu. Kol brader td yg bernama Botak. Sgt2 frenli. Terus dia explain mana tmpt akan dibawa time Mangrove Tour. Ok. Kt sini kitorg disajes utk sewa 1 bot utk kitorg sahaja. 1 bot = RM350. Tp dsbbkan kitorg Malaysian then tgh hanimun so discounted price are given. Bape hrge xbley citer kt sini. Hehe.


Peeehhh harga di bayar amat berbaloi2!!~ Munkin sb kami berdua pencinta alam sekitar. Naik bot berdua n dgr capten bot bercerite psl tmpt2 yg disinggah.



Peratikan betul2. Mcm muke kingkong x?

1. Bekas relau buat arang. Singgah tepi je xturun. Dl org Thai jadikan tmpt neh utk wat arang. Skg da xbley sb UNISCO dah jadikan tmpt neh Geoforest Park.
 


2. Benti tgh2 sungai, campak kulit ayam utk kasi helang makan. Jgn takot. Helang ini xserang org. Best!~
 
 


3. Seterusnya capten saja bawak g jumpe kawan lama encek suami (eh??). Tips: jgn tayang plastik makanan, monyet2 neh pandai berenang lalu merampas plastik2 korang tnpe belas kasihan.
 
 
 


4. Pastu g kolam ikan. Peehhh mmg layan pegang 3 ekor ikan pari yg kiut. Encek bakal suami amat enjoy datang sini sb dia mmg minat ikan. Encek yang kasi penerangan juge adelah peramah.
 
 Ini adelah belangkas (terbalik).

  Ini adelah belangkas (atas).

 
 
 
Keempat2 gambar di atas adelah gambar kami pegang ikan pari. Jgn takot jgn riso, depa xder nye nk geget korang.


Ada byk lagi ikan mcm siakap, kurau, sumpit.


5. Dari sini kami ke Gua Kelawar. Ngeri sket sb gelap pastu kelawar tergantung2 kt atas kepala.
 
 

6. Balik ikot laut. Peeehhh gugur jantung kejap tgk ombak menari2. Capten muke relek je. Yolah dah biasa ek. Kesemua aktiviti di atas mengambil masa 2 jam sahaja. Bile2 buley pegi xmcm Island Hopping kene ikot group. Yang neh korang ley bantai je pegi ati kering bot kompem ada.


Seterusnya, terus shoot g Pekan Kuah sb kebetulan engineer kedah ada log kt langkawi. Ley lepak jap pas dia abis log, lunch sesama. Hantar dia balik jeti lalu jalan2 jap kt Dataran Helang.
 

Ondewei nak balik hotel kitorang melencong jap g Makam Mahsuri. Oh amatlah berlainan sekali Makam Mahsuri skg. Dulu aku g masa form 3, xder lagi tembok2 besar mengelilingi makam. Siap ley duduk sebelah makam n amik gmbar. Sekarang tidak lagi. Hanya mampu berdiri di luar tembok.
 
 Muke dah penat gilak.

 
Sebelah makam ada sawah.



Pulang ke hotel berehat2. Pas maghrib g dinner kt Pantai Cenang ofkos.

P/s: Sengaja tak amik pekej hanimun yg ada candle light dinner bagai sb rasa mcm poyo. Ahahahaha!~ No offence ofkos. Memasing ada cara memasing.

Nanti bile rajin, aku up plak hari ketiga hanimun.

Daaa.

3 comments:

oli3zi said...

sonok baca..hee~betul tu..memasing ada cara memasing..sgt setuju!!

Reen Tart Nenas said...

nuri, wajib la kite sebagai bekas uum nie utk pegi langkawi hoke. ape kan daya, aku kawen musim hujan, so no honeymoon! aiyakkk! mmg org kata kat umah pun bleh honeymoon, tp maksud honeymoon aku, aku mau pegi jenjalan hoke. mau kuar KL. ala, pedulik apa org kata, duit kite, suka ati kite la 10 x pun mau pegi langkawi, ye tak? :)

Puan T said...

yaa tepat sekali. kiter xguna duit orang lain, nape perlu xpuas ati kiter nk g memaner pon kan.