Monday, December 21, 2009

Wedding Blood Bonded: Adila

Salam n hi.

**Entri pjg lebar.

Menuju ke Ayer Keroh sabtu lepas utk ke wedding kazen belah abah. Pagi nikah, tghari sanding tnpa tepung tawar.


Pas subuh, dlm kol 645 pagi terus gerak ke melaka sb bajet nk smp saner dlm kol 8pagi. PLUS xjem, tp dah nmpk kemendungan ari sabtu tuh. Aku bajet, kalo ujan pon, munkin ujan renyai2 jek.


Sampai2, nmpk kesan basah, pastu area meja beradap, abeh lecak. Tnya tuan rumah yg merangkap kazen aku - abg amir. Dia ckp mlm td ribut etc2, seb bek khemah x terbang. Mak hai. Masuk umah, kene pksa brekfas. Ada prata, roti canai, roti jala, kueh apam, kueh cara melaka style. Fuhh kenyang haku. 

Btw, utk wedding neh, aku bertugas sbg atm machine cum banker. Means, aku memegang bag gabak besar, bila mak pengantin dan tuan rumah dpt duit dari tetamu, mereka akn tuju ke aku utk disimpan duit. Kalo perlu duit, aku juge akn kuarkan duit. 


Meh aku stori sket psl pengantin pompuan. Dia atas aku setahun, ank tunggal n ank yatim coz ayah dia meninggal xsilap aku ms tuh aku tadika sb demam kuning. Tinggallah mak busu aku smp skg xkawen2 lagi. Ekceli umah depa kt cheras, tp wat kt melaka umah kazen aku - abg amir. 


Menggunakan abg fifi as wedding planner. Abg fifi adelah kazen aku yg juge planner utk wedding keri last 2 weeks. Senang kire, kebanyakkan sedare melake aku kawen pasti menggunakan khidmat abg fifi. Aku je mencemar duli xmoh. 

Okeh. Masuk umah b4 bekfas n tlg kemas umah, sempat aku snap bbrp gmbo. Kamera aku tipikal old digital kamera. Jadinya gmbo ada terang, ada buruk.

Pelamin byk guna kaler putih, n byk fresh flowers.


 
 
Bilik pengantin. 

 
Menyukai hntaran. Abg fifi x buat tipikal design yg brg2 akn diletakkan atas alas dulang. This time, dia letak alas dulang atas brg hntaran. Nice. Tapi, xnmpk la sgt brg2 hntaran tu.



Bunga2 neh adelah utk diletakkan atas meja beradap. Meja beradap xdiambik gmbo sb aku dah bz terkejar2 mengumpul duit.



Ini adelah bunga pahar. DIY oleh mak abg fifi yakni mkck era aku. Crepe paper digubah jd roses.

Utk wedding neh, theme kaler adelah maroon white. Mcm aku nye theme gk aa nnt. Utk dress code, 2nd generation adelah digalakkan memakai kaler coklat, utk 3rd generation (aku), pkai kaler maroon/ merah. Tp kalo xder xper.

Nikah kol 10pagi. Pehhh nmpk sgt aku melake murtad sb bajet proses nikah kt cni pon kejap gk mcm kt s'ngor/ kl. Ropenye dekat 2jam ketiak aku berair tgk proses nikah. Siyes lama. Kalo tmpt aku, stgh jam setel dah. Kalo pengantin ramai nk menikah ari sama, ada yg 15 - 20 menet setel dah.

10 pagi tuh la br nk tgk saper saksi nikah, baru nk isi borang saksi bagai. Okeh, bapak aku amik port baeeekk pnye nk tgk proses. Pakck aku - pakck aman jd saksi utk pihak pompuan. Salah sain dlm borang. Tp jurunikah ckp xper. Khutbah nikah dekat 30 menet. Mak hai. Selama aku pegi keje nikah, paling lama pon 15 menet, itupon bapak pengantin soh cepatkan. 


Aku mjadi kejutan budaya. Aku da biasa melihat pengntin pompuan dok sebelah/ belakang/ berdekatan pengantin lelaki utk dgr khutbah nikah. Tp yg neh x. Jurunikah dan org pejabat agama mmg lgsg xkasik pengantin pompuan kuar bilik (munkin pejabat agama ngri melake len pesen). Mkck aku yg outspoken ckp kt pkck pejabat agama, kalo buley lagi elok pengantin pompuan dgr skali khutbah nikah. Okeh, adila dikasik turun tp dok kt tangga. Alahai....


Okeh. Alhamdulillah, lafaz 2x, adilah sah jd bini abg fitri. Ms lafaz nikah pon, adila dok kt tangga. Alahai lagik aku tgk (maafkan aku org/ reader org melake, aku mmg xpnh tgk cara begini).


Lepas lafaz taklik, lafaz penyerahan. Aku rs neh adat johor. Sb mak aku ng mkck2 aku pnh tgk kt rtm1, dokumentari psl adat. Hnya johor yg ada adat2 penyerahan anak pas nikah, which is stgh2 tmpt kt melake dah implement adat neh. Utk aku, mak aku dan mkck2, even bapak aku xbekenan. Bukan nk question, tp mak aku ckp, nape nk sedihkan mak pengantin ms hari anak nikah (no offence disni ye). Mmg sedih momen itu. Berderai2 ayer mata. Kami buley faham kesedihan mak busu, sb adila satu2nya ank dia ada.


Aku ingt setel dah. Ropenya xsetel g. Jurunikah ceramah plak psl lafaz taklik. Mmg xpnh aku dgr jurunikah berceramah pjg lebar ms proses nikah. Overall, proses nikah sume setel dlm ms 2jam. Fuuuhhh baju da berair. 


Dibawah adelah gmbo2 ms proses nikah:

Baru sampai n tngu jurunikah.

 
Khutbah nikah.

 
Sempat bapak pndang kamera. Sebelah bapak yg berkemeja itam tu adelah pak andak dila belah arwah ayah dia. Beliau adelah wali terdekat.

 
 
Mkck2 smpat bergosip kt dapo sb lama sgt tungu nk lafaz akad. 



Lafaz akad. Adila menerima mas kawen 1 dinar emas.




Baru buley keluar utk sesi sarung cincin.
  

Lafaz taklik dl b4 sarung cincin dan serah mas kawen.

 


 

Lepas nikah, hujan turun renyai2. Kami menganggap ia sebagai hujan rahmat. Dan hujan berterusan sepanjang ari. Kejap lebat, kejap renyai. Berikut adelah gmbo2 sekitar mjlis yg sempat aku snap.
  
Kiri: Pkck Nod (adik bapak), kopiah putih - pkck ajiz s'pore (abg ipar bapak), bapak aku, pkck aman (abg bapak).


 Flower girl berbunga di kepale (ank2 buah aku), baju belang2 - abg fifi. Yg belakang atikah (generasi ke3 bongsu pompuan) dan akak ipau beliau.




 Ank2 buah aku. Nama aku lupe. Tp best sb depa pggil aku kakak instead of aunty. Ohohoho!~



Pengantin kebasahan. Hujan ms berarak. Kt sini, pengantin pompuan xberarak skali.

 
Pengantin salu kiter tgk lalu bwh pedang, kali neh lain sket sb lalu bawah payung.


 
Xpasti ape bapak aku lilaukan ms sesi bergmbo dlm umah. 



Pengantin menonton ujan.



Nieces and nephews. Generasi ke4. Ada kembar 5 disitu. Cuba teka yg mana. 3laki 2pompuan. Yg laki sng je teka. Yg pompuan payah sket. Sb len paras ropenye. 


 
Gratz dearie. Semoga kekal ke hujung nyawa for both of you guys.






Bergmbo bersama pengantin.

Lauk pauk adelah request khas dari pengantin. Nasik jagung. Lauk melake style. Mmg terangkat beb!!~ Sambal udang, daging asam pedas, ayam golek, rendang kambing, acar buah, dalca. Fuuh asam pedas yg lazat gilak tuh!!~


Kol 4 lebey bergerak pulang ke KL bersama lauk2 berkat. Juga sempat menyusun plan utk keje kawen aku ng padil. Padil akn nikah 26/09/10 (ms raya), n belah melaka 03/10/10. Ko saja nk caras aku ye padil. Berlagak plak awal semggu. Cehh!!~

Utk belah melaka, tamat sudah edisi kawen. Seterusnya padil dan aku. Ada 9 bulan waktu rehat dari knduri sedare melaka.

Encek tunang, bersyukurlah anda sb kiter nikah kt serdang, 30 menet setel. Xderlah awak berpeluh sakan nnt.

Daaa.

2 comments:

Xora said...

if aku jadi OP, mesti aku pikir, ni aku nak selak ke atau camne nk amik gambar hantaran ni.. org rumah marah tak if aku selak.. leh ke takleh ni..

Puan T said...

haaa aku paham perasaan ko. sebab aku pon rs centuh ms nk amik gmbo. ingt nk tnye tukang buat hntaran, tp dah terbz xsempat nk bertnya.tu aku ckp kt mak aku, along bekenan tp xpraktikal utk bergmbo.