Monday, December 14, 2009

Wedding Blood Bonded: Kak Rin

Salam n hi.

Entri berdasarkan kronologi hari. Byk tapisan telah dilakukan. Entri mmg pjg lebar.


JUMAAT
Pas semayang jumaat pak uncu dtg amik aku ng mak utk ke bangi. Ikot plan, utk ari jumaat adelah merebus telur - 1200 bijik!!, setelkan goodie bag, dan memastikan senarai brg memasak utk penanggah setel.


Sampai dlm lebey kurang kol 3. Satu ape brg xder lagik. Ok. Kaget jap. Tuan rumah yakni pak uda aku ckp runner ada kt pasar lagik. Runner adelah kazen aku merangkap adik laki pengantin. Pelamin da siap dipasang, dari Azue Bridal.



Sudahnye keje aku adelah melipat2 duit rewang dan meracik bunga rampai. Dlm kol 6 br telur sampai. Generasi mkck2 - mak aku, makUncu, makCik decide utk kukus telur instead of rebus telur. Sebab kukus telur akn mengurangkan kebarangkalian telur byk pecah.


Ada sedikit chaos berlaku ms makNgah aku bising xley blah kt pengantin sb pkai inai hnye dilukis di tgn, yakni tidak dipakai di kuku dan keliling kuku. Paham x? Means, hnya melukis saja. Begitu juga kaki. Kne marah ckp nanti seri pengantin xnaik la, buruk la..bla bla bla, siap compare seri ng ank dan cucu dia yg kawen b4 tis. Mls nk gado, sudahnya pas mghrib aku ng pengantin lari p kajang carik inai sb kne pksa beli inai n pakai.


Mak aku beking pengantin n ckp - induk dl kawen xpakai inai pon. MakUncu pkai kwiteks (aku xtau eja) lagi. Tp pengantin da xkose nk dgr makNgah membebel xtentu hala.


Malam, setelkan goodie bag. Scr default, sume org akn dpt:
1. Telur
2. Gula2
3. Notepad
4. Bahulu


Utk penanggah ada tmbahan:
1. Towel good morning
2. Duit rewang yg aku da lipat2 tuh
3. Air mineral


Utk VIP & VVIP, tambahan:
1. Cupcake


Masing2 da smp tersengguk2 wat goodies smp kol 12 lebey malam. Balik serdang dan akn dtg lagik besok pg2 pas subuh.


SABTU
Sampai2 je nmpk dak2 silat pakUncu (dikerah pakUncu utk membantu) dah ada. Ekceli depa tido kt luar, ada dari mlm td utk bekeje.

Lokasi adalah bangsal kete yg jd port utk air tebu dan cendol. Masak rewang kat surau berdekatan.


Aku smp ng parents aku dlm kol 7pg. Terus siapkan brekfas. Dan terus menyambung keje2 goodies. Aku sudah dicop oleh kakak pengantin utk teman dia p pasar beli fresh flowers, gambir, pinang, dan gula2 utk goodie (mmg gilak kabut sb xbeli lagik).


P pasar kajang. Membeli belah bagai. Smp bangi dah kol 12. Terus hntar gula2 dan alhamdulillah kazen2 sume bagi kejesama yg bagus utk terus memproses gula2.


Bila aku smp, Izyan pon ada bersama bonda - makAndak. Buat keje smp muke da xley blah penat nk mati.

Lunch ng masakan kampung - ikan kembung goreng, masak kari nenas ikan masin, belacan + hirisan mangga, sayur campur. Mmg den konyang!~


Kitorg sume decide tido bangi kt hostel ukm yg pakUda sewa. Dekat je. Kt ng petronas unikeb1. Org perlis 1 rumah, org rembau 1 rumah. Dlm kol 6 ada 1 lagik batch telur smp, sb yg beli ari jumaat tuh xcukup. Kukus lagik - makLang jaga sb kitorg nk p mandi + tukar baju, sb malam tuh mjlis nikah.

Posing2 dl b4 gerak p surau. Kakak pengantin mintak tlg tacap mate dia. Seb bek jelite. Aku tibai jek.

Kakak pengantin yg berbaju krim itu.


Mjlis nikah kol 9malam, pas isya'. Alhamdulillah 2x lafaz, kak rin aku da selamat jd Puan Azreen kpd Encek Safairul. Kak rin menerima gelang instead of cincin.



Selesai mjlis, smbung lagik packing goodies. Lesson learned - aku jd ngeri nk kasik byk goodie kt tetamu. Kabut dibuatnya jika x well planned.


AHAD
Mlm tuh tido dlm kol 3<--xley tido sb sejuk ya rabbi. Kol 5 mak aku, makAndak, makTeh da bgn sb bilik air 1, kang berebut. Scr otomatik mak aku kejut aku skali ng alasan - along kang nk mekap berejam. Baiklah maak~~


Air xsesejuk yg disangka. Best!~ Xderla menggigil dasat sgt. Aku pkai baju ms bertunang aritu. Kesian tgk baju tuh, xterpakai2 since mjlis betunang.


Theme kaler creme coklat. Dari scallop khemah smp ke pelaminan:

Kami bekeje di station goodie bag. Mmg itu tugas dari zaman tadika smp la nk kawen neh ha. Kire da pro aaa. Ramai junior2 yg bakal mengikut jejak. Oleh itu ms mjlis, ini junior2 ng rela ati tlg wat keje pass goodie bag kt tetamu. Kitorg lepak smp bergosip sambil mengumpat sambil makan cendol minum tebu sambil berposing2.


 
 
 

Seterusnya gmbo2 sekitar mjlis: 


 
 
Maafkan kepervertan abg shahrul. Dia xsengaje.



Dan gmbo misti ada bersama pengantin:

Generasi kedua - mkck2 kitorg


Generasi ketiga - kami si ank dara (yg baju biru kanan tu sepupu ipar kitorg - wife abg shahrul)

Gmbo2 pengantin:



 
 
 


 
 

Gmbo org kuat - kakak dan adik pengantin (gigi mereka sama bukan):
 


Baju, mekap, dan pelamin adelah dari Azue Bridal Bangi. Dan aku juga mengambil mereka utk keje kawen aku nnt. Juru mekap kak rin adelah Kak Ana. Kak rin soh aku book kak ana utk mjlis aku nnt. Aku pon bekenan ng mekap beliau. Tidak terlalu mekap.

Makanan sume rewang. Lauk2 adelah ayam goreng rempah, sambal sotong, rendang daging, sayur campur. Ada buah oren. Juga ada cendol dan air tebu. Utk makanan overall best!~ Syabas jiran tetangga yg dtg merewang dari ari jumaat.


Dalam kol 4 tetamu ramai da beransur. Kitorg da start lepak dlm umah sebab kepanasan yg amat kt luar. Alhamdulillah x hujan. Cuma ms kol 5 lebey centuh, gerimis sket.


Second batch gmbo akn menyusul kemudian, bile kazen2 aku da up kt fb.


Gmbo kredit to abg afnan dan izyan.


Daaa.

No comments: