Friday, November 20, 2009

Antara Adat Dan Kemampuan Diri

Salam n hi.

Dalam mag Pesona Pengantin Edisi Ogos yg muke depan dia Elyana bajet comel (sejak aku bakal bergelar permaisuri seari, aku dah mjadi pelanggan tetap mag neh utk mendapat pelbagai mklumat & idea), ada satu artikel
yg ditulis oleh tuuutt (xmo buh nama). Salunye artikel dia akn diletakkan di penghujung mag, merangkumi 2 mukasurat penuh. Artikel seringkali berkisarkan pengalaman beliau dlm urusan kawen, urusan mertua menantu, urusan masak2, hal2 pengalaman idop berkeluarge & sebagainya. Ada yg aku setuju, dan ada yg aku kurang setuju (standard la, mn buley puaskan ati sume org kan).
Utk Edisi Ogos neh, beliau menyentuh tentang isu2 pengalaman beliau menghadiri kenduri kawen. Xmo ulas lebey lanjut psl keseluruhan artikel, hnye ingin menyentuh sedutan artikel yg berada di 2 perenggan akhir artikel itu. Antara ayat - tiada telur dlm mjlis kawen, makanya mjlis itu xlengkap.

**Za, tiade kne mengene ng telo pindang ko tau. Ohoohoh~~

Penulis mengatakan bahawasanya beliau kecewa jika menghadiri knduri kawen, tiada lagi telur rebus sbg goodie kepada tetamu. Beliau kurang berpuas ati dgn pemberian muffin/ cupcakes/ gula2/ kek/ coklat/ ape2 lagi goodie. Sebab, katenya, telur rebus itulah yg akn menghidupkan suasana perkahwinan.

Penulis juga mengatakan memanglah muffin atau sume2 yg di atas itu kelihatan cantik dan comel utk diberikan kpd tetamu tp masih menegakkan bahawa memberi telur sbg goodie yg paling terbaik.

Ceh aku mmg bangkang 8juta peratus. Bkn sebab aku mmg xbg telor sebagai goodie. Telo ada tp hnye utk bunge pahar ng rombongan lelaki saje. Aku juge xnafikan, pemberian telo adalah antara adat melayu yg xlekang dek panas, xlapuk dek hujan.

Fikirkanlah juge kemampuan keluarge pengantin. Bkn kemampuan dari segi wang ringgit ye kawan2 (sb kiter tau telor amatlah murah berbanding muffin dan sume2 di atas). Aku nk mention dari sudut kemampuan tenaga. Curahan tenaga.

Utk kenduri aku ataupon saper2 kt luar sane yg senasib dgnku, aku mpnyai kekangan tenaga. Saper plak nk terkangkang kat dapo/ belakang umah nk merebus 1200 bijik telo? Nak jaga telo2? Nak angkat plak telo2 tu kasi suam2 b4 nk isik dalam bekas telo? Penggunaan gas juga akn meningkat (atas dasar berjimat gas masak kununnye - aku la neh).

Jadinya aku rs penulis tidak menilai dari sudut sebab musabab kenape knduri kendare yg dia pegi xkasi telor kpd tetamu. Bg aku, again, bergantung kpd keluarge yg mjadi tuan rumah. Aku sesungguhnye tidak sabar utk menghadiri knduri sahabat sb ada telo pindang kebanggaan keluarge beliau. Ohohoohho!~

Bg penulis, pemberian telo adalah antara adat melayu yg xharus ditolak keteli oleh generasi mude.

Tp utk aku, mcm mn aku nk ikot adat, kalo akhernye menyusahkan famili aku.

Daaa.

No comments: