Friday, November 20, 2009

Setel 1%

Salam n hi.
Beberape bulan yg lepas, yakni 2 3 minggu pas aku bertunang, aku g nilai3 ng visi carik langsir utk kawen. Dari bbrp bulan lepas abah da ukur2 sume ukuran sliding door, tingkap2 yg wujud kt umah aku, n tingkap bilik senggama. Abah siap lukis dlm kertas n wat listing ape yg perlu aku n mak aku carik nnt. Manusia2 yg folo p nilai3 adelah spt berikut:1. Aku
2. Mak aku
3. Radiah - sepupu aku
4. Anis - sepupu aku

Abah xikot sb dia xley dah nk jalan2. Kaki arthritis. Jadi abah menyerahkan sepenuh tanggungjawab kt kitorg utk carik langsir. Xlupe jugak carik tikar buluh yg cantik utk tmpt akad nikah nnt. Runner (bg saper2 yg xtau runner tu natang ape, dia adelah mcm red karpet. Salunye berukuran 2kaki lebar n pjg ikot suke2 ati..ada byk saiz. Runner utk bilik senggama..Note: bilik senggama adelah bilik penganten).

Mujurlah Radiah & Anis dok upm saner. Mmg senang aku nk buli kalo nk p shoping. Dlm kol 9 aku p amik depa kt umah. Dlm 930 smp nilai3. Mmg kedai xbukak g. Yg bukak pon bape kerat jek. Oleh itu jalankan terus misi carik tikar buluh yg cantik memandangkan kedai langsir xbukak g.

Dalam kertas yg abah aku tulis, dia catitkan dgn terperinci ape dia nk. Ukuran2 sume. Bape kaki kali bape kaki pnye tikar buluh yg cantik. Survey hrge dulu sb tikar neh dlm senarai menunggu utk beli sb kne beli langsir dulu. Dengan abah jg memain. Dengan abah kne justify ape dan kenape nk beli. Dia puas ati then baru beli. Dia orang akaun dan pemegang akaun perbelanjaan.

Note: Gmbo mmg xder. Sb xley amik gmbo. Kalo buley pon, aku da penat. Xmampu nk snap.

Dlm kol 1015 kebanyakkan kedai da bukak. Kami ber4 pusing2 seluruh nilai3 utk carik langsir yg memenuhi tema mjlis n kesesuaian. Ada bbrp ciri2 yg diamik berat ms beli langsir:
1. Tema mjlis putih merah gold. Tapi kitorg xmo langsir krim/merah sgt sb t nmpk terlalu stick pada 1 kaler. Oleh itu siang2 mak da decide nk kaler ada gold2 sket.
2. Rumah kitorg gelap. Sape2 dak serdang tau keadaan ini. Nak2 rumah yg da renovet ada awning kt depan umah, oleh itu cahaye matahari xmasuk sgt. Disebabkan keadaan neh, kitorg selagi buley xmo langsir yg berkaler gelap. Mau yg cerah2. Bagi ada seri sket bak kate omak den.

Ada la dalam 5 kedai kitorg masuk yg mengambil ms 3jam. Akhernye pada jam yg ke3, kitorg masuk 1 kedai yg mmg aku xingt nama dia sb da penat sgt, baru jumpe langsir idaman kalbu. Idaman kalbu disini bermaksod aku n mak aku bekenan. Ada yg mak aku bekenan tp aku xsuke..t mak aku ckp kt akak kedai tu - penganten xsuke. Mak aku mmg jujur. Ada yg aku bekenan tp mak aku xbekenan sb t bile jahit, kain pecahlah, xley spin dlm mesin basuh la (mak aku berpikir dari sudut logiknye kain itu).

Jadi, kt kedai terakher neh jumpe la langsir idaman kalbu. Total meter yg diperlukan adelah 47meter. Dia kaver sume tingkap2 n sliding door umah aku. Ini xtermasuk langsir bilik senggama sb langsir akn dibeli pas beli cadar. T beli siang2 lari corak dia. Lagipon aku nk cat dulu bilik senggama aku baru beli brg2 dlm bilik. Disebabkan meter yg diperlukan byk, 1 roll langsir tu kitorg punye. Berat kemain g. Pastu beli skali manik2 utk langsir, cangkuk besi single utk toping atas langsir, tape putih nk buh cangkuk.

Disini ada trick kedai2 jual langsir. Sape2 pnh g nilai3, akn pasan kedai sume kedai langsir akn tulis kt luar kedai beso UPAH JAHIT PERCUMA..1 JAM SIAP. Sile jgn tertipu. Yes upah jahit mmg percume. FOC. Tapi sbnrnye hrge upah jahit tuh da embed masuk dlm hrge langsir. Ini direveal sndiri oleh akak jual langsir pas kitorg byr. Meh aku citer. Utk langsir yg kitorg beli neh, harge semeter seperti yg terpampang kt besi sangkut langsir adelah rm22.80. Bile mak aku ckp dia nk beli 47meter pastu xmo upah jahit, org kedai tu kasi hrge kt mak aku rm15 semeter. Tawar punye tawar punye tawar, kitorg dpt rm11 semeter. Jeng jeng jeng. Kirelah bape beza, itulah upah jahit langsir. Kiter sbg pengguna harus tau hak2 kiter.
Total abeh utk set langsir = rm620

Jam menunjukkan kol 1. Masing2 da lapo. Hah lupe nk citer. Dlm pada kitorg carik langsir, aku ushar gk hrge railing kayu utk langsir bilik senggama. Atas arahan abah. Kalo bkn atas arahan dia pon, aku carik gk sb aku xmo railing old pesen yg besi tuh. Roger2 abah kt umah. Memandangkan tingkap bilik senggama adelah 3 panel atau dgn kate lain 82inci, aku perlukan railing kayu yg berukuran 7kaki 3inci. Dan aku jumpe railing idaman kalbu. Kayu solid. Kaler coklat. Xmo kaler itam. Kt sini korang kene beware. Sb ada kedai jual berasingan kayu ng aksesori dia mcm penutup ujung railing, cangkuk bulat, paku2. Jual plak sekaki rm12. Ada kedai jual sekali sume. Ini yg aku nak. Brand Sunshine neh kelihatan ok. 1 set rm75. Kt kl aku jmp rm80. Beza rm5 pon duit beb. Sebelum beli akn roger abah as usual.

Sebelum decide, memandangkan da lapo, kitorg pon g lunch. Nilai3 ada food court dia. Bagus. Mak, Radiah, Anis bedal laksa penang. Aku nk nasik. Oleh itu nasik ayam mkck tu mcm sedap. Selesai makan, abah pon da kasi permission utk beli railing kayu, kitorg pon g balik kedai brader jual langsir dpn food court utk beli railing. Beli2, terus kompius. Weh korang, mcm mn nk boh dlm kete comel aku tuh? Ng kekreativan anis, bukak bonet, masukkan railing ikot bonet, menuju ke seat depan kiri. Dah siap.

Pastu abah ckp kalo ada duit lebey, beli la terus tikar buluh cantik yg bersaiz 7kaki kali 5kaki. Neh nk letak kt tmpat akad nikah. Pesan abah, kalo ley beli yg design dia mcm yg ada kt umah. Pusing2 lagi 1 nilai3 dekat sejam lebey baru jmp kedai yg ada tikar yg molek sket rope dia. Aku beli 2unit utk rm70.

Pastu masing2 mcm rasa nk jalan2 p tgk kedai2 hiasan hntaran. Saje cuci2 mate. Aku pon ley ushar2 brg2 utk hiasan aku. Ada 1 kedai nama thankQ. Building kaler merah (neh yg baru, dia ada byk giler cawangan kt lain2 blok kedai). Xlawo. Jujur x aku. Mahal la bagi aku. T kang aku citer ape yg mahal.

Pastu masuk g 1 kedai; Nilai3 ZC Sn Bhd. Fuh.................Aku suker!!!~~Up to date design hntaran dia. Kontemporari laa. Utk bunge pahar aku da target nk yg mana. Walopon bukan kristal2 mcm impian awal dulu, tp design dia aku suke. Yg penting, omak den pon suke. Ini penting utk mengelakkan konflik rumah tangga ng mak aku. Pusing2 1 kedai. Da tau ape nak kalo dtg kedai neh lagi. Hah berkenaan yg aku citer kt atas psl brg mahal kt thankQ tuh, ia berkenaan dulang hntaran.

Aku dambakan dulang hntaran yg berkaler silver, ada ukiran yg cantik. Oleh itu kt 2 2 kedai neh aku jumpe the very same design, the very same quality but the price is not the very same. Kedai thankQ jual ng hrge rm23. Nilai3 ZC neh jual ng hrge hnye rm14. Wakluuuuuu ko beza byk bona!!~ Dulang ini best sb stand dia buley tanggal then bile terbalikkan buley jadi mangkuk yg cantik. Fuh~~~Mmg aku nk carik mangkuk mcm neh utk jadi bekas sirih junjung aku. Mak aku kate ok. So akn dtg lagi utk beli~~

Pastu kt kedai Nilai3 ZC neh mak aku carik bakul rotan yg besaaarr utk isi goodie utk tetamu. Dah dpt. 1 unit rm22. Beli 2 utk rm44. Kat umah da ada 2 bakul rotan yg comel utk letak gula2 byk2 utk kanak2. Setel~~~

Total spend smlm adelah rm809. Jauh under bajet. Bagus. Sebab ekceli bajet rm800 semate2 utk langsir.

Fuh. Dengan selesai mbeli brg2 di atas, setel 1% utk persiapan kawen aku. Beb, portion kawen g beso dari aku tunang ritu. Buku preparation kawen pon da penuh ng mcm2.



Semoga aku kekal waras utk tempoh 10 bulan lagik.


Daaa.

No comments: