Wednesday, November 18, 2009

Semangat Seorang Isteri

Salam n hi.

Bukan psl preparation kawen pd entri kali neh. Entri kali neh sekadar perkongsian pengalaman idup aku setelah berkenalan ng encek tunang. Bukan juge pengalaman bersama encek tunang, tp hasil pemerhatian aku kt mak dan bakal mama.

Bagi aku bakal mama ng mak berkongsi kelangsungan hidup yg sama. Keyword: Semangat Seorang Isteri.

Umum mengetahui abah aku ada arthritis. Bagi saper2 yg kurang paham ape itu arthritis, siler jumpe pkck gugel. Dia akn gtau korang psl arthritis. Dipendekkan citer, arthritis menyebabkan abah da xley nk melakukan aktiviti yg byk menggunakan kaki dan tgn. Penyakit neh efek kt pinggang abah dan pergerakan dia. Itu sebab abah aku da jarang kuar umah, hnye aku yg akn jd drebar mak aku.

Sejak abah kurang sehat, aku tgk mak byk amik alih tugas abah. Tapi since adek aku da buley diharap dlm 20%, dia akn wat keje2 berat tp stil ank bongsu beb, kesedaran diri agk hampeh. Semangat mak utk prepare mjlis kawen aku amat tinggi. Selain dari faktor aku ank sulung n tunggal pompuan, antara faktor kebesaran mjlis adelah visi mak aku utk melengkapkan impian abah. Abah xckp, tp isteri dia utk 34thn neh da tentu paham ape abah nak.

Mak la yg akan p ushar barang. Mak la yg akn tlg decide mn yg buley mn xbuley. Abah kt umah akn senaraikan brg2 (ley review entri sebelum neh), mak yg akn execute. P carik baju melayu abah pon mak gk. Nnt ari nk beli, kitorg akn bwk sample saiz baju melayu abah utk ukur kt kedai since abah xlarat nk jalan. Naik tangga kedai kt Wisma Yakin tu apetah lagi.

Utk aktiviti seharian pon, mak yg gagah p pasar. Abah drive tp tngu kt kete. Kalo abah rasa gagah utk berjalan sama ng mak baru abah ikot. Kalo x, hnye mak dan aku saje. Same goes to p knduri kawen. Abah da xley sgt p knduri kndare, kecuali sb aku nk kawen neh, abah gagahkan jugak. Kalo x, aku yg akn jd wakil abah, p ng mak. Mak bagi aku da byk berkorban utk abah dan famili.

Utk bakal mama, sama juge storiline dia. Tinggal bakal ayah bukan arthritis, tp strok. Bakal mama sgt lincah. 1st time jumpe, aku da ley agak bakal mama amt lincah. Dari ape encek tunang bercerite pon aku ley agk bakal mama berkongsi semangat yg sama mcm mak. Bakal mama dilihat mengambil alih tugas kt rumah dia kerana bakal mama tau bakal ayah perlukan bakal mama utk itu sume.

Mak dan bakal mama masing2 sedar suami masing2 perlukan mereka utk menghadapi hidup. Nak2 suami masing2 berkongsi perangai yg same. Sepesen. Biarlah rahsia. Yg penting aku dan encek tunang ley paham kehendak dan keperluan parents kami. Abah dan bakal ayah bagi aku ada sesuatu yg dorg nk realisasikan dlm idup tp keadaan diri membataskan. Sebab itu mak dan bakal mama sendiri tau peranan diorang.

Aku kagum sebenarnye.
Encek tunang: Awak jgn tekejut tgk mak saye pnjat pokok.
Aku: AAAA? Awak neh biar betol.
Encek tunang: Iye betol.

Dari situ aku da agk bakal mama ada semangat yg tinggi. Selain dari faktor diri bakal mama sndiri yg lincah, tp jauh dari sudut ati bakal mama, munkin semangat itu dipacu dari sayangnye dia kt bakal ayah. Same goes to mak. Mak sndiri pnh ckp kt aku. Mak jadi kuat bukan ape, sebab mak sayang abah. Dia suami mak.

Bagi aku, inilah semangat seorang isteri. Bagi aku susah bg zaman kiter neh nk carik isteri yg betul2 buley bersemangat utk sang suami. Utk aku, aku nak jd mcm mak. Mcm bakal mama. Bersemangat utk suami aku.

Tp, pokoknye, aku mampu ke? Semoga Allah memberikan kekuatan yg kalopon xsama, tp menghampiri kekuatan mak ng bakal mama utk suami aku nnt.

Adekah sang suami juge akn mpunyai semangat yg sama?

Daaa.

No comments: