Wednesday, November 18, 2009

Cincin Oo Cincin

Salam n hi.

Upacara menyarung cincin. Apekah itu? Itu sama sekali bukan upcara pemasangan 'thali' - adat org India. Upacara menyarung cincin adelah aktiviti dimana sang suami menyalam, menyarung cincin kepada sang isteri, lalu sang isteri mencium tangan sang suami, dan dicium di dahi/ pipi. Seterusnya, pemberian mahar oleh sang suami kepada isteri. Ini yg asas.

Sekarang dah lain. Sang isteri barangkali tidak lagi mahukan cincin sbg tanda pembatalan air sembahyang. Munkin mereka mahukan gelang/ rantai/ satu set sume ada. Bergntung. Skang da moden. Da xkesah.

Aku tetap mahukan cincin, walopon jari aku halus saiz 8. Rimas ng gelang/ rantai. Lagipon org xnmpk kalo rantai sb aku bertudung. Kalo gelang, aku rs rimas ms nk menaip kt keyboard. Ianya akn bergesel2 ng meja. Misti bercalar kan. Mahal2 laki aku beli, pastu bercalar2. Sayang rasa. Cincin diamond liplap2 aku suke. Aku nk cincin mcm neh (jikalau ada rezki), pure gold sb semakin lama, emas semakin bernilai. Aku nk kumpul emas:
Sekarang juga da lain. Pesen sang suami pon dapat cincin. Again, bergantung kt pasangan. Munkin bg setgh pasangan, cincin tu akn menunjukkan bahawa mamat tu dah berumahtangga. Ada juge yg saja2 nk kasi sb trend. Bergantung.

Untuk aku dan encek tunang, berdasarkan perbincangan sebelum neh, encek tunang yg merangkap encek bakal laki, tidak akn menerime sebarang bentuk aksesori kecuali jam dalam senarai hntran. Lagipon, norma keje encek tunang tidak sesuai utk beliau mengenakan cincin sb akn bercalar balar. Aku akn rasa membazir cincin aku belikan mahal-mahal tp end up bercalar balar (yes, aku kedekut taik idong masin). Lagipon, encek tunang sendere tak gomar pkai cincin. Bagus. Jimat den.

Maka terjawab sudah bg mereka2 yg dok menanya aku:
Takib nnt ko kasik cincin x? - Tak.
Nape ko xkasik dia cincin, xtakot ke org ingt dia xkawen g? - T perut dia bertmbah buncit, nampak la dia dah kawen.
Ko nnt dapat cincin gk ke? - Ye.
Kenape ko x mintak gelang/ rantai plak? - Siler refer jawapan kt atas. Lagipon kalo gelang, rugi dow. Tangan aku halus. Ahahhahahaha!~
Xpenuh ke jari ko ng cincin je nnt? - Gilir2 la pkai. Byk sket koleksi aku.

Lagipon bagi aku, pemberian cincin utk isteri adelah lebih klasik. Aku suke klasik.

Daaa.

No comments: