Wednesday, November 18, 2009

Pre - Wedding: Tips

Salam n hi.

Seperti yg diketahui umum, sabtu 24/10/2009 lepas aku ada sesi pre wedding.

Ms pre wed tu aku dpt byk pengajaran dan juge pengalaman. Suka cite dimklumkan aku ingin berkongsi bbrp pengajaran yg lebey kpd tips2 kpd korang2 yg nk wat pre wedding.

**Diingatkan bhw ini adelah tips dari pengalaman aku. Buley diimplement bg mereka2 yg mcm kitorg.

Sebelum tuh, aku nk kasitau jgn tekejut kalo tgk op2 (op = official photographer) terbaring, tertelangkup, terguling2, tertiarap, terkangkang, dan segale mcm ter2 lagik sb itu da mmg keje2 depa. Aku xterkejut sb da menonton dari bbrp thn yg lepas op2 akn ada mcm2 aksi. Encek tunang je yg agk - waaaa smp centuh ye yang dia amik gmbo.

Same goes to abg rashdi. Smp naik kotor baju. Tp salunye org2 neh xkesah. Itulah dinamakan passion with photography~~

Amik gmbo plak bg aku ada 2 kategori; live dan xlive.
Live = gmbo diambik scr live ms kejadian berlaku. Cth: Gmbo real time yg diambik ms akad nikah berjalan. Gmbo real time ms suami sarungkan cincin ke jari isteri.
X Live = Ko kne posing maut sama ada atas arahan atau tnpe arahan op.

Dan jgn xpecaye, kategori ke2 yg salu bermslh kpd aku ng encek tunang. Aku rs berlaku gk kt saper2 kt luar saner.

Tips 1:
Skg neh zaman moden berintenet. Kalo ada ms + rajin, apelah salahnye jmpe pkck gugel, carik kt dia gmbo2 posing yg diinginkan. Berlambak ada. Lagi 1, kalo bertmbh rajin, save dan print gmbo2 tuh, tnjuk kt op. Nt depa akn phm2 sndiri yg korg nk mcm tuh.

Tips 2:
Ms aku shoot ritu, aku br belajar yg xsemestinye op akn salu ikot bontot korang. Mcm kes aku, abg rashdi soh aku ng encek tunang pnjat bukit kt padang ragut tuh, jalan stret, pastu belok kanan menuju ke sebatang pokok yg korg nmpk neh:
Ms kitorg gagah pnjat smbil mengelak taik2 lembu yg bersepah, op aku lpk kt bawah smbil menghalakan camera kt kitorg. Mknenye, segale perbuatan x semenggah korg sama ada tgh lari ke, lompat2 ke, jalan tergedik2 ke, sume akn dishoot. Setiap inci pergerakan korg akn disnap. Sb, kadang2 gmbo yg xsemenggah tuhla gmbo yg tercantik dan terbaik. Mcm gmbo kt atas, aku xtau pon dia amik centuh, smp la ms rehat take 5, dia tnjuk siap ckp - korg ley wat poster gmbo neh.

Tips 3:
Ms aku ng encek tunang mcm da sedar diri bahawasanya setiap pergerakan akn disnap, barulah masing2 tau ape yg perlu dilakukan selanjutnye. Sbg cth: kejap2 tuko posisi duduk, kejap2 gelak tnpe sebab dan sebagainye. Jgn hnye kaku pd 1 pose saje. Try wat aksi2 len.

Tips 4:
Ayat jujur lagi penting dari abg rashdi:
Nuri feeling tu dah ada, tp takib agk ketat + keras. Ko rilek je..santai2..jgn pressure.
Mksod kate2 jujur dia adelah, dia sndiri pasan encek tunang kurang pasti mcm mn nk posing dlm pd ms yg samer meluahkan perasaan melalui body language. Perlu diingat disini bahawasanya gmbo xdek suara ye kawan2. Hnye ada pergerakan statik yg memerlukan perasaan yg diluahkan menerusi gerak langkah korang.

Tips 5:
Kitorg pasan yg abg rashdi salu sebut - korg borak2 smbil gelak2 tau. Borak je ape saje yg penting senyum selebar munkin dan nmpk gigi. Ms sejam pertame shoot, kitorg senyum yg mmg senyum lebar tahap max. Smp nek keras pipi n lenguh mulut dok senyum xbenti. Rsnye time tu yg abg rashdi tgk kitorg agk keras, terus kasik nasihat mcm kt atas tuh. Kt sini perlukan otak korang berfikir secare kritis dan aktif ape yg nk dibualkan sb xnk la dlm gmbo asek senyum jek. Nnt ada gk gmbo korg yg candid tgh betulkan songkok/ tudung pasangan korang.

Tips 6:
Utk pompuan2 yg mcm aku yakni perangai lepas laku, gelak kuat2 mcm pontianak nk terberak, haruslah dari skrang belajar cara2 bagaimana nk senyum secare ayu dan anggun. MMG AKU TENSEN KNE SENYUM MCM RATU KORANG TAU!!! Smp sorg sahabat tegor aku pas tgk gmbo pre wed - tu senyum buat2 ke ape? Dushhh!! Mmg betul senyum ayu lagi anggun aku tuh senyum yg fake. Amat fake. Sb aku xreti nk kontrol muke aku utk senyum ayu lagi anggun. Jadinye aku sudah set dlm kepale utk blaja senyum sorang ratu yg bahagia dpt laki.

Tips 7 (tips ini khas utk pasangan yg terbuka dlm hubungan bf/gf):
Jika tunang anda xkesah la laki ke pompuan, kalo korang da pasan yg pasangan korg mmg kaku+keras ms amik gmbo, pujuk lah dia utk belajar amik gmbo scr gembire dan riang ria. Salunye org yg kaku+keras sb depa segan nk posing2 dpn kamera. Xsilap aku, aku ng encek tunang overcome mslh neh ms kt taman botani. Jgn segan2 utk amik gmbo berhugging atau pegang tangan atau berguro senda. Buat je ape yg korang salu wat ms dating. Sb jujur aku akui, walopon famili kitorg ber2 akn bangkang 100% aksi2 manja dlm gmbo pre wed kitorg, nk xnk kitorg pon kne jujur ng diri sndiri. Tidak perlu hipokrit. Mn2 op yg berpengalaman akn tnye, korg buley pgg2 tangan x? Mcm kitorg, abg rashdi tnye sb takot pose yg disuruh, kitorg xnk wat. Aku jwb ng pantas lagi jujur - buley2. Bg aku, mn2 op yg aku knl agk terbuka dlm soal neh. Kdg2 ada kapel yg mmg betul2 jaga batas sume. Jdnye pose yg diambil agk terbatas kpd pose sopan santun.

Tips 8:
Jgn malu2 utk bg idea kpd op. Kadang2 idea tu dtg on the spot. Ini mmg terjadi kt kitorg. Ms kt taman botani area rumah arab, abg rashdi soh kitorg membelakangi sesama sendere. Tapi aku membelakangi kamera sb nk shoot gmbo kitorg melekat kt dinding. Op salunye akn suke kapel yg buley bg idea. Bak kate abg rashdi - kreatif itu bagus.

Tips 9:
Kalo buley, jumpelah op anda sebelum berlangsungnye ari shoot. Aku ritu xsempat jumpe tp hnye berym dan msg2 ng dia. At least, the day before, salunye op akn ckp ape yg nk dibawa. Dlm kes aku, aku nk genre klasik dlm salah satu konsep. Jdnye brg2 yg nk dibawa haruslah menepati konsep klasik. Malangnye aku xdpt carik vespa/ kete klasik/ ape2 yg klasik. Dan lagi haru aku lgsg x ingt yg umah aku ada radio klasik zaman jepun. Time nk iron baju br ternampak radio tuh atas almari pinggan mangkuk. Teringt ms makan2 raya ritu, kawan2 lelaki aku sedikit kagum umh aku ada radio tuh. Seterika arang pon ada tau!! Akhernye radio tu walopon da rosak, tp akhernye berfungi pd zaman aku skg sbg props!~

Sekian. Ingt nk bg 10 tips, tp mcm byk sgt plak. Ahahahahah!~ Kalo korg rs tips2 tu buley diimplement, silakan. Semoga dpt membantu dlm pre wedding shoot korang!!

**Ekceli bkn pre wedding je, ms outdoor pon ley wat gk.

Daaa.

No comments: