Tuesday, June 1, 2010

Makan2!~

Salam n hi.

Td pagi brchatting ng sorang sahabat yg jua b2b. Dari borak2 idea, ke borak2 gosip, ke borak cadangan n pandangan.

Kebetulan terborak2 psl jemputan n makan2.

K. Disini aku mau share sesuatu. Buley dijadikan rujukan, sempadan atau apa saja.

Psl makan2 kenduri.

Seperti diketahui, mjlis aku insyaAllah 101010. Nikah insyaAllah 930 AM. Pengantin tiba 130 PM pas zoho (diramal zoho masuk time tuh dlm 1 - 115 PM). Sebab kitorg nk ngelak bertembung meriah sambut pengantin ng azan dari masjid UPM. Mcm rs xproper pengantin sanding (jika ada) bertembung ng azan.

K. Psl makan2. Yakni berkait rapat ng katering. Utk mjlis, mak mmg amik pakej utk makan2+khemah+sume2lah. Tp mak insists wat tambahan makanan yakni lepas nikah ada sesi minum pagi+alas perut bg sedara mara.

Sahabat yg chat ng aku berkata - ko host mjlis yg pemurah sb kebanyakkan mjlis yg wat nikah n sanding 1 ari hnya kasik makan utk lunch.

Ada sebab kenapa mak aku nk kasik makan yakni minum pagi:
1. Mak dah byk kali join rombongan menghantar p nikah n sanding pd ari yg sama. Majoriti tiada makanan disediakan oleh tuan rumah utk menunggu ke mjlis sanding. Jadinya mak aku n kebanyakkan tetamu lapar. Jdnya mak aku lesson learned. Dia xmoh orang lapar menunggu. Dia xsuka mcm tuh jd dia pon xmoh wat org mcm tuh. Sb tuh ada minum pagi lepas nikah. Ringan2 sudah: mee goreng, kueh 2 jnis, air teh ais n panas.


2. Utk sedara mara yg bekeje ari mjlis aku mengalas perut. Pengalaman aku jd ajk mjlis, mmg ko xsempat nk makan tghari. Sibuk ke sana kemari. Jadinya buleylah ajk2 mjlis aku mengisi perut dl sblum bekeje keras tghari ke petang.

3. Aku sedar aku berkahwin pd tarikh yg hotzz lagi mantoppss. Jadinya aku expect kebanyakkan tetamu aku ada mjlis lain. Oleh itu khas utk kawan2 yg xsempat nk dtg tghari, ley dtg awal pagi tuh utk makan. At least xder la bekejar jmp aku kejap, xsempat makan n berlari ke mjlis lain. Aku kalo buley nk depa makan, bukan sekadar jmp aku tnjuk muke.


Di atas sebab2 di atas neh la mak aku insists nk bagi minum pagi di mana bapak setuju ng syarat xder masak2 sendere. Tambah duit kt katering n depa sediakan minum pagi utk 100pax.


Ape2 pon sume bergantung pd bajet. Salunya org yg wat mjlis dalam 1 ari sb nk bajet. Aku mula2 mcm tuh. Tp plan bertukar biler mak nk gk kasik makan. Xperlah. Layankan aje.


Daaa.



No comments: