Tuesday, June 8, 2010

Nama Dan Jemputan

Salam n hi.

Ok. Semalam aku dpt jemputan kahwin sorg kawan lama zaman belajar dl. Gilak ah ekceli kitorg da lost kontek bertahun2. Yg aku kagum, dia ingt g nama bapak aku.

Okeh. Pasal nama dalam kad. Bg sesetengah orang, xder isu pon nama dalam kad. Tp ada sesetengah orang, mereka amat sensitif bab2 nama. Sebab ada sesetengah orang yg ada pangkat Datuk, Datin, Haji, Hajjah dan sebagainya.


Aku bg cth paling dekat ng aku. Famili belah bapak yakni belah melaka adelah sgt berprotokol. Bukan protokol smp tahap p knduri kawen siap kot2 bagai. Tidak. Belah mak plak lebey santai. 


Bezanya:
1. Belah bapak jika dijemput diharuskan kasik kad (ini peraturan ciptaan mak). Walopon mmg sedare dan tau depa mmg akan datang tp kebanyakkan mereka adalah "seseorang". Jdnya lebey molek kasik kad.
2. Belah mak plak mmg pesen jemput mulut je. Sama ada jmput live depan mata atau kalo jauh, tepon sudah. Tapi mak sgt pantang jnis jemput yg mcm - senah, ko jemputkan tut tut bg pihak aku. Aku xder no dia. Bagi mak, eloklah jmput sendiri, barulah kelihatan ikhlas.


Jdnya isu xder utk menjemput sedare belah mak. Tapi belah bapak harus kene cara. Jgn kasik kad begitu saja. Tulislah nama jemputan. Hah part neh yg penting.


2 thn lepas ada sepupu mau berkahwin. Dalam kad hnya bubuh "Pakcik Budin sekeluarga". Oh dan2 tuh bapak sound tepek - where is my full name?

Yaa ada sesetgh orang mcm bapak aku. Amat2 rigid bab nama dalam kad. Bapak senang. Xder haji pon xper asalkan nama penuh. Kalo xingt bin/ binti xper. Asalkan nama penuh. Tp ada jiran2 aku sgt2 marah kalo xder gelaran haji/ hajjah. Mereka mahu mereka dihormati dgn cara itu. Tuh sb ms wat listing nama, bapak soh bubuh siap2 haji/ hajjah kt depan nama. Kalo x lupe.

Ekceli jujur bilang, aku g suke nama penuh peserta bin/ binti. Sebabnya:
1. Majlis kawen kot. Bukan mjlis hepi bday ke farewell parti ke.
2. Rasa lebey dihormati dan rasa mcm dijemput dgn cara terhormat.


K. Munkin aku sorg je rs centuh. Ada gk mbr2 yg jemput aku pkai nama paggilan. Aku ekceli xkesah jugak. Nampak lebey rapat gituh.


Ada mbr2 yg aku sgt respek cara depa. SMS mintak alamat siap ada pesanan - nuri, ko bubuh nama penuh tau. Maknanya depa mmg jenis menjemput dgn menulis nama penuh.


Utk aku, insyaAllah, nama2 jemputan akn ditulis ng nama penuh. Sb dalam kata lain - mak bapak dia dah kasik nama cantik2, kiter jmputlah pkai nama yg mak bapak dia kasik.

Itu bab nama dalam kad. Seterusnya bab sekeluarga/ suami isteri.

Aku brani betlah sume org nak2 b2b sume tau dalam kad ada tulis sekeluarga/ suami isteri.

Ini adelah indicator utk menunjukkan bahasawanya tuan rumah mmg menjemput korang sekeluarga atau suami isteri. Sebab tuh bapak amat2 rigid bab neh. Sebab tuh bapak amat menjaga grammar dalam jemputan. Kami mentiadakan title yg Datuk/ Datin/ Tan Sri sume2 tuh. Juga ditiadakan sekeluarga/ suami isteri.

Bapak lagi suke tulis sendere. Alasan bapak utk mentiadakan sekeluarga/ suami isteri adelah:
1. Jika let say kiter hnya jemput sorang je yakni Senah, kiter kne kenselkan sekeluarga/ suami isteri. Munkin hal ini akn menyebabkan Senah kecik ati. Jadinya bapak insists utk tulis sendere sama ada jmput sekeluarga/ suami isteri.


Hal ini penting utk tuan2 rumah yg mmg kire kepala utk katering. Kalo limited tetamu hanyalah 1000 orang, tp dalam kad tulis Senah sekeluarga padahal kiter nk jmput dia sorang je, munkin makanan xcukup jika benar2 Senah bawak famili dia dtg makan. Xkan nak halau kan.

Itu sebab aku mmg akan teliti betul2 setiap jemputan yg diterima. Depa jmput sekeluarga ke, berpasangan ke atau kiter sorang. Nnt kesian kalo kiter dtg berombongan (org2 zaman skg jarang paham konsep sekeluarga/ suami isteri neh), kang takot lauk xckup. Kesian tuan rumah.


Ingt b2b sekalian, munkin bg korang hal neh eleehh small matter je ape nk kecoh. Tp ingtlah utk sesetengah orang, hal ini amat2 sensitif.


Daaa.

4 comments:

Xora said...

aku dah laam terima kad jemputan makan nama siber aku --you know what kan? then skrang, blogger tulis nama aku sbg Xora dan D :p Tetiba feeling cam artis :D

Puan T said...

ko mmg glemer ijah!!~

Reen Tart Nenas said...

Nuri, ko tuleh nama aku Reen jer... eih, aku dijemput tak? :p

Puan T said...

ahahaha sengal ko reen.of kos jmput dow. da siap da pon nama ko.tggl nk pas kasik izza je.