Tuesday, June 8, 2010

Oh Akhernya~

Salam n hi.

Akhernya keje2 mengecat sudah selesai utk 1 rumah. Semalam cuti mak soh cat buaian. Soh bela buaian tuh. Ha yelah. Tp x amik pon gmbo.

Tp sabtu lepas cat railing pagar dengan anti-rust atau dgn nama glemer anti karat.
Peratikan tape2 putih itu. Namanya masking tape. Tape ini aku guna kalo nk wat mcm border xmoh kne kt mana2 tempat yg mahu dilindungi. 

Pasan x sume keje cat2 kitorg sefamili layan wat sendere. Tiada upah2 indon ke saper2 ke. Ini sebab mmg kitorg suke wat sendere. Antara faktor:
1. Sendere wat lagi pueh ati. Mana nk tambah mana nk kurang.
2. Upah mahal. Bek wat sender. Kuar peluh, kire eksesais aa.
3. Menajamkan skill2 DIY.

Eh cat umah sendere kire DIY ape. Kiter ley tau teknik2 bancuhan cat, mcm mn nk cairkan cat sume. Kiter ley try n error n explore penggunaan berus cat. Best ape.

Paling best biler kawasan rumah nmpk baruuuu.
Bapak adelah mandur yg bagus. Nampak di atas meja berderet tin cat yg berlainan kaler utk berlainan posisi. Cat pintu/ frame tgkp lain, anti-rust lain, pagar lain, besi awning lain. Huih byk la.

Den banggo ng bapak den sb knowledge dia psl cat agk bagus. Dari segi brand, kualiti n sebagainya. Sb orang2 yg lahir tahun 40s mpunyai didikan yg byk psl DIY2 neh. Nak2 arwah atuk suke mengukir, memahat, dan bertukang. Kire turun kt bapak n adik laki aku aa. Ms zaman bapak blajar kt itm dl dia wat sendere aquarium ikan dia. Ada g kt kampung tggl cermin je dah pecah.


Aku harap anak2 aku nnt ada la sorg 2 melekat genetik suke bertukang mengecat sume. Nak upah mahal woo.


Oh dengan itu, berakher sudah kesah cat2. Bermula mggu ini (ekceli wekend lepas lagi) aku akan bekeje keras membuat hantaran. Sb ingt bln pose nk relek2 sket. 


Tanda arah pon da siap. Tggl nk potostat sebyk munkin mengikut peta.
Di belakang adelah gmbo pre wed. Hajat di hati mau bubuh skali ng penanda arah. Kirenya susunan atas plywood: gmbo - penanda. Ha aku print atas A3. Giler glemer bukan.


p/s: Ada shot dalam lagenda budak setan dekat pokok pre wed kitorg.. Ohhh glemer sungguh pokok yg byk kerengga itu.



Daaa.

2 comments:

ShimaShimy said...

ye,, aku perasan pokok tu..aku mcm pernah nampak..pastu tgk tgk tempat ko bergamba...

Puan T said...

yer pokok yg byk taik lembu ini begitu glemer.