Thursday, March 4, 2010

Aku Mau Kawen Koboi

Salam n hi.

Ujung mggu nnt ada 2 knduri harus dihadiri.
1. Kazenku bertunang di bangi.
2. Dak opis kawen di tanjung karang.


Event yg ke2 tuh sbg wakil encek tunang memandangkan dak opis itu adelah site engineer yg bersahabat ng encek tunang. Encek tunang ada tournament penbol kt cyberjaya.

Ckp psl knduri kawen neh, last week ada sorg manusia bertanyakan psl perjalanan keje kawen. Mksodnya dari segi baju, pelamin, goodies, katering, bla bla bla.


Ekceli aku neh kolot+tradisional+xikot peredaran zaman+ketinggalan zaman dan apa2 yg sewaktu dgnnya.

Orang gile beli crocs, aku br dpt spasang ujung thn lepas. Itupon beli half price kt mines. Org giler berkebaya indon, aku br nk merasa ms pre wedding ujung thn lepas gk. Org giler merebondingkan rambut, aku x. 

Same goes to keje kawen aku. Paling obvious tang pelamin. Siyes pelamin aku outdated. Bukan pesen yg geometrik bagai. Tp ada kerawang2 pesen lama. 

Sebabnya: Aku ekceli xmo bersanding n tumpuan bukan pelamin. Ikotlan plan asal aku, aku hnya mau menikah saje. Time tghari pkai balik baju nikah tuh n terus berkenduri, beramas mesra ng tetamu. Giler koboi.

Tapi mak aku membangkang. Aku buley paham kalo aku berada kt tmpt mak aku. Ada anak daro sorang, neh je la anak gadis dia ada. Mistila kalo buley wat semenggah sket. Tp seb bek mak aku setuju ng aku - tiada mjlis renjis2 digilis. Oh ku sgt2 tidak mau. Encek tunang pon xmo. 

Bakal mertua ku apetah lagi, siap ckp - belah mama mmg xmo wat renjis2 sanding2 neh. sori ye nuri. Aku - eh xper ma. Belah nuri pon xwat. Pengantin smp terus mencekik.


Atas dasar menghormati kehendak parents aku (mak aku ekceli, bapak aku pon koboi gk mcm aku), aku pon watkan lah mjlis yg semenggah. Ada pelamin ng motif hnya utk bergambo. Tuh sebab aku x titikberatkan rupe paras pelamin aku. Mana yg ada, ada. Yg penting jalankan yg wajib.

Lantern/ pomander ball ape segale mak nenek tuh kalo ada, ada. Stakat arineh, mende2 tuh xder dlm senarai misti ada. 

Cuma mengharap org keliling paham pilihan n keputusan aku. Tp mmg xkan adanya manusia2 yg puas kan. Lagi mau kritik+kutuk tu ada. Ini standard. Kalo xder drama kecik ati smp rs xnk jemput tu mmg xsah.


Smlm kebetulan dgr hotfm ms lik keje, ada topik berhutang pas kawen. Mksod = pinjaman yg dibuat semata2 utk wat mjlis kawen. Ekceli bg aku neh pndpt individu. Misti ada sb dia nk wat loan. 


Tapi utk aku, insyaAllah tiada loan yg dibuat. Same goes ng encek tunang. Gpon kalo kiter bc statistik penceraian kt msia byk atas sb gado pas kawen sb xmampu byr loan.


Ms dgr topik tuh, ada sorg caller lelaki gtau mmg bermslh berhutang utk keje kawen. Dia br kawen last 5 mths. Loan dia byr sorg. Bini dia xtlg. Sekadar memetik bbrp ayat dia - zaman skg neh kalo xbuat knduri kawen besar2an mmg org xnk datang. 

Munkin kebetulan beliau dikelilingi oleh manusia2 yg memandang kuantiti bukan kualiti. Ayat beliau tuh aku setuju gk. Selalu akn berlaku perbandingan nnt. Nak2 kalo pengantin pompuan tuh dah ada kakak/ adik yg da kawen. Org keliling akn berpotpet2 bercakap mcm2. Xmeriah mcm dl aa, doorgift stakat kerepek laa ape laa.

Skg neh xpayah tngu mkck2 yg potpet2, orang muda pon da start da wat perkara sama. Kawan yg A kawen penuh grand kt hotel/ dewan bla bla. Yang B stakat wat kt umah n biasa2 je. Akn ada org yg ckp - B kawen xbest sgt aa mcm A. Dah la kt umah, panas, nyesal dtg<--aku pnh p weding kt umah nth saper dak pompuan tuh membebel2 kt belakang aku.


Hish xbek sungguh. Misti ada sebab ngape pengantin wat centuh. Kalo da tau org tuh wat kt umah n xgrand sgt, pastu da tau xkan smp expectation ko, bek toksah dtg. Kalo aa tuan rumah tau, dibuatnya ati da sakit sgt + letih, sekali dia terdoa xhalal pe ko makan, xke haru.

Aku kalo buley kawen hnya mau jmput sedare terdekat. Jiran2 sederet. Sahabat2 yg betul2 rapat. Tuh je. Tp aku tau itu xkan terjadi. Gpon dlm Islam, eloklah dihebah2kan perkahwinan itu.


Utk kes aku, aku da nmpk org akn kritik pelamin aku. Mmg oldpesen. Ini betul2, tidak tipu. Aku yg pilih. Ohoho!~ Sbnya aku x amik pusing adelah sb aku mmg xder impian nk kawen mcm mn. Garden ke, hape ke, mmg xder. Ikot sukati aku nk wat cemaner. Bunga idop pon xder kot.

Mmg gamble sukati. Belah encek tunang pon mcm tuh. Kami mmg gamble. Janji nikah. Dah.


Daaa.

4 comments:

Xora said...

ko hebah kat facebook status aje. mesti org tau, tapi jgn buat page event!

fikaryna said...

pelamin elemen pntg utk ambik gambar.mase majlis ryna ari tuh pun xder merenjis sblh ryna sbb abah mmg x nak..tp ok jer..seme jalan lancar..doa banyak2..keje baik insyaAllah dipermudahkan..

farahfatihah said...

hi dear..kami pun kawen gmble je..asal nikah itu yg penting kan..semuanya kena bersederhana..dlm islam pun kata...kena igt kehidupan lepas berkahwin lebih penting apa2 pun good luck

Puan T said...

fikaryna: insyaAllah..

xora: hah mmg aku xmo annouce kt event fb. munkin tau2 aku da tuakr status jd married.

farah: yer betul~aku setuju~