Wednesday, March 17, 2010

Daddy's Girl

Salam n hi.

K. Entri sebelum neh psl kekagetan aku tgk kad kawen. Di sini mau bercerita serba sedikit psl situasi aku yg munkin anda di luar saner sepesen ng aku.

Mcm aku, utk wat kad kawen aku byk diskas ng bapak. Aku percaya ada jugak di luar sana yg ayah korang mcm bapak aku. Rigid, cerewet. Yg penting kerigidan dan kecerewetan itu misti ada sebab:
1. Aku neh tunggal pompuan
2. 1st wedding dlm famili
3. Aku neh anak bapak

Bapak seorg perfectionist. Oh sgt payah mau pleasekan ati bapak den. Payah yg amat. Kire kalo 1st glance dia puas ati tu kire naseb aa (anda harus bersyukur wahai encek tunang).

Psl kad, jujur ckp aku pon xtau bapak diam2 designkan kad aku. Ofkos bukan pkai potosop, ilustrator bagai. Cuma pensel, pembaris, pemadam dan kertas A4. Tau2 je bapak pggil tnjuk sketch dia. Mak hai. Terharu dow. Tp dlm ms yg sama aku xterkejut sb tau bapak mmg centuh. 

Ms sesi diskusi, bapak mention ape yg dia nk ape yg dia xnk. Siap wat list sume. Jenis kertas, kaler, font, saiz kad. 

Orang tgk mcm bapak aku interrupt urusan prep kawen aku tp bg aku itu adelah kaseh sayang seorg bapak. Aku lg suke mcm tuh sb in the end pon kalo aku wat syok sendiri kad, pehtu kne sembur marah ng bapak, hati da xsedap.

Sebab bapak agk tolerate ng aku. Ada setgh mende lgsung dia xcampur sb dia tau aku tau ape aku nak. Oleh itu, apelah salahnya kalo aku kasi can utk dia taka part design kad kawen aku. Sb scr simboliknya kad kawen tuh adelah perutusan parents aku menjmput org datang knduri kawen aku. X gitu?

Makanya, jika ada B2B mpnyai situasi yg sepesen mcm aku, dibawah ada bbrp item yg bg aku penting utk dipikirkan (ekceli item neh lebey kpd mereka yg berpikiran tradisional mcm famili aku).

1. Inilah last sumbangan dari bapak kpd anak perempuan dia. Lepas kawen of kos kiter ng laki kiter. Dosa pon laki kiter plak tanggung, bukan bapak.


2. Jika anda anak sulung perempuan, nak2 tunggal perempuan, ingatlah bahawasanya sampai mati anda adelah anak bapak. Walopon secara kasar tgk mcm bapak jnis pendiam n xtunjukkan kaseh sayang scr terang2, ekceli deep down hati dia, dia sgt2 sayangkan korang lebey dari anak lelaki.

3. Mak aku ckp, bapak aku berat nk lepaskan aku. Tp pelan2 bapak belajar bahawasanya aku tetap akan kawen. Jadinya bapak all out buat betul2 mana yang bapak rasa termampu utk mengelakkan rs menyesal di kemudian hari.

4. Atas sebab no3 gk bapak bersungguh uruskan psl book jurunikah, amik tau psl peraturan2 baru time akad. Sebab bapak nk lepaskan aku dengan cara terhormat n serahkan selebihnya tanggungjawab menjaga aku kt bakal suami.

Berbalik psl kes kad kawen, jika ayah korang nk ikut campur, biarkan aje. Misti ada sebab. 


I love you bapak!!~


Daaa.

   

No comments: