Monday, March 8, 2010

Issue Sensitive

Salam n hi.

Aku ada bbrp mende nk apdet tp satu2 noooo....Utk entri kali neh aku nk apdet psl wang hntaran n mas kahwen.

Ohh bukan aku nk kasiktau hntaran aku bape juta tp nk kasiktau situasi yg sedang dialami oleh kebanyakkan bakal pengantin di selangor.

FYI, aku akn berkahwin dalam mukim serdang area msjid upm tuh. Encek bakal suami plak bermukim kajang area taman mesra sana (ic dia kajang, bukan batu pahat). Jdnya antara kami ber2 kurang lah mslh utk berulangalik ke pejabat agama yg jauh.

Aku ekceli masih blur bab diharuskan melafaz wang hantaran bersama mas kahwin. Jika demikian, lihat contoh di bawah:


Cth:- 
Wang hantaran = rm10k
Mas kahwin = rm300
Akad = sepuluh ribu tiga ratus ringgit 


Ms abg encek tunang bertunang harituh, aku ada borak ng bakal abg ngah ng mama. Abg ngah mempersoalkan hak duit tuh nnt. Sbnya, as default, kiter tau mas kahwin adelah hak milik mutlak isteri, manakala wang hantaran juga dikenali sbg belanja hangus yakni utk kegunaan ms keje kawen.


Mggu depan, ank buah aku yakni ank kazen aku akan menikah. Dia ng bakal isteri dia bermukim sama sb berjiran kt mukim area serdang. Jika xder aral mcm aku period ke hape ke, aku akn ke masjid utk tgk mjlis akad nikah sb aku nk dengar betul2 lafaz akad ank buah aku tuh. Jika aral melintang bagai, harus aku amanahkan mak/ abah/ adik aku p dengar betul2.


Semalam, mak aku p tolong kazen aku tuh siapkan hntaran. Dalam dulang mas kawen, terletak 2 frame.
1. Utk bubuh duit mas kahwin
2. Utk bubuh cek palsu berjumlahkan wang hantaran. Cek palsu ini khas utk mereka yg membayar isteri mereka wang hantaran scr tunai/ ansuran.


Ms mula2 jakim (kalo xsilap) mengumumkan psl akad wang hantaran utk selangor, kebanyakkan bakal pengantin (aku, encek tunang, ank buah aku tuh, dan bbrp org lagi) agk membangkang tidak setuju (ya entri ini adelah sesi luahan perasaan org2 mcm kitorg yg membangkang, maaf dipinta jika ada terkecik ati).


Kami ada bbrp sb ngape tidak mau org lain selain keluarga pengantin (keluarga disini bermksod mak, ayah, abang, kakak, adik. Tidak termasuk sepupu sepapat, pkck mkck. Sepupu yg terdekat yg dah mcm adik beradek, aku mmg kasiktau). 


Sebabnya:
1. Tidak mau berlaku sesi perbandingan. Jika sekiranya bakal pengantin ada kakak2 yg menerima wang hantaran berpuluh ribu, tp adik perempuan yg nak kawen neh hnya menerima xsmp belas ribu, akn berlaku sesi umpatan mkck2 mulut xder insurans. Salunya org xkan nampak/ faham nape bakal suami hnya akn memberi bbrp jumlah sahaja berbanding kakak2 ipar beliau.


2. Jika sekiranya yg bakal berkahwin itu adelah 1st batch/ org pertama yg akan berkahwin, dikhuatiri ianya akn jd benchmark kpd org lain. Mksod: Minah dpt 10k, so org akn expect adik beradik dia pon akn menerima tidak kurang 10k (ekceli vice versa 1st case). Itu juga aku khuatiri utk sepupu2 perempuan aku yg close ng aku. Kami ada 3org yg sebaya (sama umor) dan ada dlm 4 org bawah kitorg.

3. Jika adik beradik semua lelaki, dah tentu akn dpt menantu sume perempuan. Takot nnt org akn bercakap belakang - pssstt menantu yg tuh dpt sekian2, yg neh dpt byk tuh je...mcm pilih kasih je..

4. Parents kami sendiri (kebanyakkan mbr2 aku parents depa mmg xsuka nk gtau bape jumlah wang hantaran) mahu merahsiakan jumlahnya.


Ms ada sepupu aku yg dah mcm mkck2 neh tnya aku time aku tunang ritu bape aku mintak, aku jawab - rahsia, sy xnk gtau. Dia ckp ok la gitu tp...(yaa ada TAPI dibelakang ayat) nuri ptt mintak sekian2 harga sb ko layak, ada degree pot pet keje kompeni bagus pot pet.. aku sengeh je.


Even ms bertunang speaker kedua2 belah pihak setuju utk menghormati pilihan kitorg, tidak mau gtau bape jumlah hntaran. Biler jd kes kne akad time nikah, kami agk terdiam n xtau nk watpe. 


Aku cuba utk berpikir positive n menghasut encek tunang utk berpk positive gk yakni melihat mende neh utk membela wanita. Utk melihatkan yg bakal suami mampu utk menjaga/ bg makan bakal isteri. Munkin ada hikmahnya peraturan baru neh. Bila da smp ms baru nmpk ape hikmah itu.

Tapi sekadar memetik ayat jujur adik aku:
Org yg wat peraturan neh xrasa ke mende baru neh buley mencetuskan perang saudara antara adik beradik sb xpuas ati n kne cucuk ng ayat2 pedas sedare mare yg xder insurans?


Daaa.

1 comment:

fikaryna said...

setuju dgn adik kamu..huhu..