Tuesday, March 2, 2010

Oh Da Setel! and Few Booking Tips~

Salam n hi.

Dengan sukacite diumumkan:
1. Bunge tolo den dah siap!!~ Aku da siap bungkus dlm kotak printer n bubuh atas almari pinggan.


2. Sudah selesai urusan membooking n membayar deposit utk hotel. Alhamdulillah..Disini ada tips2 utk korg xrs ditipu ms ari kejadian check in.

Pnh terjadi kes dimana bile check in pihak pengurusan hotel ckp - xder pon bayar atau kami tidak menerima apa2 dokumen tentang tempahan encek.



Oh dialog2 di atas amat xbest. Jadinya, aku share sedikit pengalaman aku jd ajk utk tugas booking hotel/ payment term & condition. Aku pnh gk tekena, jdnya lesson learned di situ.


1. Jika korang berkomunikasi pkai email, amatlah ye AMATLAH -  AKU SIAP BOLD DAN CAPS LOCKKAN, penting utk korang print outkan sesi komunikasi korang. Tolonglah print!! (sungguh xsangka aku merayu plak). Ini penting utk dijadikan bahan bukti kalo2 ada mslh ms check in.


2. Jika sekiranya ms korang berkomunikasi, korang ada bbrp permintaan/ mende yg nk mintak tukar. Let say payment term & condition. Oh amatlah penting utk korang mintak/ tuntut kt pihak hotel atau mana2 pihak yg berkenaan utk email/fax balik revised term & condition. Jika tiada black & white amatlah besar peluang utk korang dikencing oleh pihak2 yg x bertanggungjawab.


3. Jika korang dah setel sume, setuju ng syarat2, tibelah msnya utk korang byr deposit. Salunya pihak hotel atau mana2 pihak yg berkenaan akn bubuh due date bile ley bayar. Ini standard. Jgn buat2 tekejut tapir bile depa bg due date. Ini mmg bisnes. Amatlah penting korang ikot kata2 depa. Jika sekiranya nk mintak extend, lakukan spt yg ditaip kt no2. Takot2 nnt kalo korang bajet ley suke2 byr & due date itu hnya sekadar kata2, munkin korang xkan dpt balik best price yg korang dpt ms deal ritu.


4. Utk aku, aku pilih cash deposit instead aku wat o9 transaction. Ontah. Aku neh kolot sket, tp xla smp gagah p kaunter bank wat payment. Tips di sini adelah: bila da setel wat transaction, akn kuar slip bukan. Sila simpan slip n biasenya kiter kne fax/ scan then email slip itu kpd pihak hotel atau mana2 pihak yg berkenaan. Ini mmg prosedur biase. Jgn mengamuk xtentu hala bile pihak hotel atau mana2 pihak yg berkenaan mintak korang fax/ email. Ini penting utk depa pnya rekod n korang pnya rekod.


5. Sambungan no4 (pjg sgt no4 jdnya aku wat perenggan baru). Bile dah fax/ email jgnlah la plak korang jd bijaksana p buang slip itu. Carik pasal ke hape. Sila simpan ye. Jika mau lagi tersusun, wat filing (ye aku bekeje dgn file, jdnya terimplement dlm real life aku). Dlm file neh buley simpan skali segala mak nenek email yg aku citer kt no1. Ini penting bangat. Ms p hanimun jgn lupe bwk segale mak nenek brg2 neh td. Skema pon skema aa beb. Jnji kiter xdikencing ms kt reservation kaunter hotel nnt.


6. Kiter kne pk negatip kdg2. Let say korang terhilang/ terbuang slip transaction atau ape2 slip berkaitan duit, dan let say pihak saner pon tertiber bley plak terhilang/ terbuang/ terdelete segala rekod korang, haa saper nk jawab. Takot nnt pihak hotel atau mana2 pihak yg berkenaan xapprove reservation korang, munkin depa letak xtra charge ke hape ke.


Dah. Tuh je. Ekceli kiter mintak yg baik2 je kan, xmo ada gado2 atau ape2 drama swasta ng pihak hotel atau mana2 pihak yg berkenaan. Tips2 di atas juge buley diimplement utk vendor2 ms korang prepare nk kawen. Same steps.

Aku mmg implement utk sume vendor aku (ekceli ada 1 je vendor sb 1 stop centre..ohohohooh), asal p diskusi ke hape ke, aku mmg bawak resit2 payment n segala mak nenek dokumen berkenaan. Smp akak bridal n brader katering ckp - awak neh sgt rigid ye. Aku hnya mampu sengeh n jawab - saya amik gen bapak. Dia mmg mcm neh (bapak aku org akaun, jd bab2 duit2 neh dia mcm sgtttttttttttt detail).

Dan encek tunang sgt2 kontra dari aku. Resit ape sume men buang sukati jek. Perffekk sungguhhhhh~~


Daaa.

2 comments:

fikaryna said...

hehe..bagus la da banyak yg setel..ryna pun x cermat..suka buang2 resit..hehe..

as ♥ Leenda said...

time kaseh share tips2 ni..amt la brgune utk org yg tak penah uruskan vacation sendiri macam sy..huhu..:P