Monday, August 9, 2010

DIY Veil v1

Salam n hi.

Oh haaa lupe nk citer psl veil yg bakal di DIY oleh mak den yg superwoman itu. Aku ada tricks utk korang terutamanya utk saper2 yg teringin nk DIY veil tp bajet xbape nk best. Veil yg bakal aku pkai kt johor nnt hanya berkos xsampai RM60. Ohohoho ofkos la xmasuk kos petrol, tol, parking sume kan.

Aku xkesah orang nk mengata ckp veil aku murah bla bla bla yg penting bg aku:
1. Cost saving
2. Tinggi nilainya sb mak den yg jahit weh

Tricks aku:
1. Xperlu susah payah beli kain net & kain lace dekat jakel, gulatis, harrison atau mana2 gedung2 tekstil yg glemer atau tak
2. Hanya pergi ke kedai2 hiasan hantaran sahaja. Kt KL nun ada Semua House, ada SSF, ada Kedai Bunga dan Riben, ada mcm2 lagilah

Mak aku meroyan mau ke SSF. Jadi layankan aje.

Veil aku adelah smp takat pinggang atau nama glemer beliau adelah Fingertips Veil. Buley refer entri jorah yg ini. Ini pon mak aku yg nak sgt. Layankan aje. Oh dulu veil mak aku mencemar duli sb dia sorang je antara 7 adek beradek pompuan dia yg pkai veil labuh meleret2 dgn nama saintifiknya Cathedral Veil.


Di sini aku mau explen part lace. Ok. Kebanyakkan kiter tau lace2 yg ditampal dekat veil adelah dari lebihan kain lace (jika anda mau sedondon veil & baju nikah/ sanding). Lebihan ini akan dipotong2 lalu ditampal atas net itu.


Oh aku pnya giler gamble. Tricks di sini adelah:
1. Pergi ke bahagian riben, kalo SSF, tingkat 4, kuar2 lif terus bahagian kiri anda. Kat situ ada berjenis2 net, organza, riben.
2. Berbondong2 jenis riben yg diperbuat dari lace, chiffon ng organza. Semeter xsampai RM20.
3. Pilih yg mana berkenan dan tips aku, pilih corak yg seakan2 corak baju anda. Nak dpt yg exactly corak mmg mustahil.
4. Aku pilih riben dari kain organza yg dah siap beads sume. Ada shining2 pink sket utk match ng beads pepel kt baju bertandang aku.
5. Xperlu nk potong2, terus bubuh atas net dan zaaasssss jahit. Siler jahit jelujur halus. Jgn pkai mesin, rosak jarum sb beads yg lebat. Nak kne marah ng mak korang?

Ofkos xkan secantik pure lace sume yg bernilai puluhan atau ratusan ringgit tapi anda akn rasa puas ati sb:
1. Handmade ofkos dari mak anda/ diri anda sendiri
2. Jika anda wat sewaan lepas kawen, let say sewa sekali dlm RM50, dah pulang modal weh. Ohohhoho!~ Ish ish bisnes minded gk aku neh.


Ok, aku beli:
1. 2 meter net RM3.20 semeter. Pilih net paling lembut.
2. 3 meter riben organza RM15.60 semeter.

Gambar sume aku lupe nak amik. Ohohoho insyaAllah nnt ondewei nk jahit aku amik la wat tatapan korang, itupon kalo aku ingt.

Semoga tiada lagi DIY2 yg terkejut mcm neh selain sirih junjung ari sabtu sebelum nikah.


Daaa.

5 comments:

mRs mysarah said...

tak perlu barang mahal, sentimental value itu penting :D

hana yoriee said...

waahh..mmg sempoi lah u! hehe..=) hana pun bakal DIY veil pakai lebihan lace dr baju aritu..jimat!

Xora said...

Bijak!aku suka!

Puan T said...

mysarah: sgt setuju

hana: kiter harus berjimat!

xora: oh kredit utk mak aku sb dia yg memikirkan idea bijak ini!!~

s.akmar said...

salam

nak tanya awak beli semua tu kat ssf yang mana ye???ssf ni banyak sangat dah tak tau nak pg yang mana...mmg slalu baca B2B banyak shopping kat ssf...

plezzz..harap bleh tlg....