Wednesday, August 4, 2010

Urusan Jemputan

Salam n hi.

Erm td ada bc satu entri b2b - mysarah. Beliau kelihatan risau bab2 menjemput tetamu.

Erm. Jujur ckp aku pon mule2 mcm hang gk. 

Kang xjmput orang tuh, kecik ati padahal ms dia kawen dia jmput kiter.
Kang xjmput orang tuh, kecik ati sb dia besfren encek bakal suami.

Dan mcm2 lagi smp aku neh migrain (ya aku neh pemikir tegar).


Sebab tuh ada sesi diskusi yg dasat bersama mak bapak dan encek bakal suami.


Oleh itu keputusan yg diambil = jmputan adelah orang yg terapat dan salu kontek2 saja.


Dan aku ada advice yg munkin buley diambil kire:

Utamakan jemputan di kalangan saudara2 & sahabat2 ibu bapa kiter (keputusan diambil sendiri oleh aku). Kenape? Wokeh meh aku citer. Untuk kalangan kaum melayu dahulu kala, kiter pon tau anak2 dara adelah tidak byk kawan (dok dalam umah, masak2 dan wat keje2 umah). Biler berkahwin, selalunya pasangan adelah pilihan ibu bapa. 

Zaman berubah. Skang neh kiter kawen ng pilihan sendiri. Ibu bapa semakin open minded. Tp ada sesetengah mende yg aku rs kiter perlu amik kire yakni menjaga ati ibu bapa.


Kenduri kawen selalunya atas bahu ibu bapa (incuding me). As for them, ini adelah kenduri menerima orang baru dalam keluarga, meraikan perkahwinan anak mereka, memperkenalkan menantu baru dalam keluarga.

**Kenduri di sini adelah kenduri makan2 tuh, pasang khemah bagai, book dewan sume.

Untuk kes aku (munkin buley diaplikasikan utk anda2 di luar sana), aku anak sulung tunggal pompuan, adik laki sorang, so kami sepasang anak mak bapak kami. Memandangkan parents aku amat terbuka menerima encek bakal suami sebagai bakal menantu yg akan jaga aku sampai mati, memandangkan parents aku amat terbuka menerima idea2 aku tentang perjalanan majlis (pemilihan hantaran, warna, baju, design kad dan byk lagi), jadinya aku membuka hati aku utk mengutamakan tetamu dari kalangan saudara2 dan sahabat2 parents aku.


Lagipon, kenduri kawen ini adelah utk parents aku meraikan aku dan bakal menantu mereka, utk parents aku menghebahkan depa dah dpt menantu sulung, utk parents aku berjumpe kembali ng saudara2 dan sahabat2 yg berpuluh tahun xjumpe.


Dan bile lagi aku mau pleasekan ati parents aku. Lepas kawen byk masa akan dihabiskan dengan bakal suami. Bukan lepas kawen putus hubungan, apedaaa korang jgn pk centuh. Cuma lepas kawen, famili sudah expand, aku juge berkahwin ng famili encek bakal suami. Jadinya biarlah jemputan kenduri nnt akan menggembirakan ati parents aku.

Mende yg sama aku ckp kt adik aku. Dia munkin akan berkahwin 10 tahun dari sekarang (dia laki, umo baru 22). Tp aku da pesan sesiap, pape pon utamakan hati mak bapak dl sebelum ati sendiri dan ati orang lain sb mak bapak kiter dah byk tolerate dari segi perjalanan majlis.

Oh pjg sungguh entri ini. Semuga dpt membantu mana yg perlu. Dan anda xperlu bersetuju 100% sb masing2 ada pendapat masing2.

P/s: Oh baidewei, kiter xkan mampu puaskan ati sume orang, janji hati parents kiter puas.

Daaa.

10 comments:

Lala said...

http://blog.weddingkami.com/2010/08/03/nak-jemput-siapa-ke-kenduri-kahwin-anda/


lebih detail, siapa yang patot dijemput. hehe

Pendekar Tangan Berapi said...

Adakah aku tergolong dalam insan2 yang berada dalam invitation list kamu?

Puan T said...

mcm bangang soklan ko lak. ofkos la beb!!~ kad da redi. tggl aku nk p menjengah anak ko sambil bawak kad je neh haaa~~~~~

p/s: weh bulan pose jom bukak pose sama2. ley aku kasik kad teros.malahan ley jumpe anak ko skali si pp labuh itu.

farahfatihah said...

jemput je yg kita rapat dulu...skg kan ada fb huhu tag saja kalau kad xcukup hehe

Puan T said...

farah: kad mmg wat lebih sb xmoh sgt2 jmput pkai fb. aku neh sgt2 konservatip. dan aku mmg jemput mana yg rapat sahaja. kalo ada pax lebih baru aku jmput mana yg perlu sahaja.

mRs mysarah said...

sangat inpomatip entry kau ni. baik akan aku ikut nasihat kamu (sikit2 jer la. haha)

Puan T said...

mysarah: ahahhaha siler2.no harm bebeh~

Sya Sakura said...

betul2.. sgt setuju dgn awk.. hati ibu-bapa kene jaga dulu.. ye la, nama pon dh nk kawin, tu je la chance terakhir nk jadi anak yg solehah, coz pastu syurga dh bawah tapak kaki suami pulak dh.. heheh..

p/s: tapi pastu tetap kene jaga hati ibu bapa jugak, cuma husband comes 1st lah.. heheh..

Pendekar Tangan Berapi said...

Bole gak bukak posa sama2... Hmm.. Nnt kita set lain. minggu ni ngan minggu depan bizi skit pasal parents aku nak gi umrah. Nnt aku call ko :)

Puan T said...

Pendekar Tgn Berapi: (xberapi pon tgn ko)

Haa beres2!~