Monday, August 9, 2010

Mende2 Kecik Yg Salu Tak Hengat

Salam n hi.

Dengan berbaki genap 2 bulan atau 60 ari ke tarikh keramat aku jd bini orang nnt, semalam aku sempat duduk ng mak aku listdown kan senarai barang2 kecik2 yg salu kiter terlupe. Lagi seari nak majlis baru terkocoh2:

Eh eh neh xbeli lagi
Eh eh xingt la
Eh eh alaaaa mana tau nk kene beli~~

Yaa dialog2 merdu ini salu kedengaran xkesahlah dikalangan b2b ataupon ahli keluarga pengantin itu sendiri. Situasi ini sgt xsehat nak2 lagi 24 jam kenduri akan bermula. Masa tuh la jd marah2, maki sume org. Uuu xbaik2. Jadi aku cube menyenaraikan ape yg munkin korang pon kene beli. Aku susun ikot kategori.


Kategori Keperluan Pengantin
1. Jarum peniti yang halus tuh
2. Pin kecik2 sama ada kaler gold atau silver
3. Sepit rambut yg kaler itam tuh
4. Tisu yang packing kecik2 - bagus utk pengapit
5. Brooch atau lebih dikenali sbg pin tudung. Munkin mak andam korang ada provide, tp sebagai langkah selamat xsalah kalo kiter beli lebey atau pkai je yg dah ada.
6. Getah ikat rambut - ikot korang nk pkai jenis getah atau kain
7. Kapas muka
8. Skin stokin - utk b2b yg jenis pkai skin stokin


Kategori Hantaran
1. Double-sided tape
2. Selotape
3. Jarum yg ada mata tuh. Jalan selamat, beli yg kepala dia kaler putih/ hitam
4. Span basah & kering
5. Glue gun punya glue 



Kategori Dapur - Walopon katering, tp mcm kes aku, kenduri ari ahad tp ari sabtu sedara mara dah berbondong tiba. Jdnya sediakan bahan2 dibawah utk wat air ataupon masak2 sket. Part neh salunya elok korang lantik sorang chief dapur - bukan parents korang.
1. Teh
2. Kopi
3. Susu
4. Gula
5. Garam
6. Beras - walopon katering, tips adelah beli sekampit beras extra kot2 lah tetibe tetamu teramai, sekampit beras ini akan membantu.
7. Kunyit
8. Ayam, daging, ikan - bergantung lauk ape nk masak, sile diskas ng chief dapur
9. Meehun, mee kuning, kuetiaw - bergantung nk goreng yg mana, sile diskas ng chief dapur
10. Santan
11. Kelapa parut
12. Sayur2 yg diperlukan
13. Minyak masak la ofkos
14. Belacan, cencalok, kerisik - ikot mana yg perlu
15. Bawang besar, kecik, merah, putih, halia, lengkuas, cili hidup, cili kering, udang kering
16. Plastik2 membungkus lauk. Yaaa yg neh khas utk ari ahad. Kalo lauk dari katering ada lebey, salunya akan dibungkus utk sedara mara bawak balik umah. Ini standard practice aku rs. So depends kt korang nk beli plastik bungkus2 atau bekas lutsinar tuh. Skg neh ada pesen bekas lutsinar yg ada 3 partition  - nasik, dan 2 utk lauk. Kat serdang, kedai plastik deret Klinik Husni, sebelah kedai perabot aku beli katil ada jual bekas lutsinar berpartition neh. RM1.20 satu. Bakal mama mertua beli yg neh utk kenduri belah johor nnt.


Kategori Rumah - khas utk korang yg kenduri kt rumah mcm aku
1. Wayar
2. Extension cord
3. Extra kipas dinding/ berdiri - kalo ada bajet lebey
4. Pasang aircond kalo bajet lebey
5. Tadah air - pinjam je sesaper jiran/ surau/ masjid yg ada baldi stok saiz besar tuh. Neh utk backup.


Ini yg setakat aku ng mak ingat. Munkin antara 60 ari neh, ada g yg terlintas utk dibeli.


Ekceli mende2 kecik neh la yg menaikkan belanja kenduri. Kes aku, agak bersyukur sb dah prepare setahun setengah awal terutamanya part kategori rumah dan hantaran.


Semalam ng kemarin aku dah setelkan kategori pengantin. Diharap seari dua sebelum majlis kuranglah kes2 terlupe beli barang.


Daaa.

1 comment:

mRs mysarah said...

kalo tak buat checklist maunya huru hara! :D