Friday, August 20, 2010

Prosedur Permohonan Berkahwin

Salam n hi.

Ahahahahahah aku suke gilak post jorah psl mak bedah

Kebetulan bbrp minggu yg lepas aku ng mak aku baru je lepas menyenarai dan menghapal dialog2 yg perlu utk aku ng mak aku jawab kt makcik2 aku yg bedah bedah neh (wahai radiah, ko kenal bukan mereka, sungguh dasat smp aku ng induk kene hapal jawapan!!~). Jawapan yg sekata adalah penting agar tidak timbul kekeliruan biler kitorg jawab soklan2 cepu cemas nnt.


Ok entri neh aku rasa nk share pasal pengalaman aku berjumpe PPN - Penolong Pendaftar Nikah mukim aku arituh. Kemarin sempat berkongsi pengalaman ng sorang g sahabat b2b yakni jorah sb beliau mukim sama ng aku.


So, di bawah adelah step2 yg telah aku lalui. Aku melalui step2 di bawah ini yg salu dilalui oleh pengantin2 negeri selangor n to be exact, mukim serdang:


1. Pastikan bakal encek suami sudah selesai menguruskan borang kebenaran nikah beliau. 


2. Pastikan encek bakal suami bagi aku SEMUA dokumen2 yg wajib
2.1 Surat Kebenaran Berkahwin dari PAID Kajang, dah siap cop2 sume
2.2 Borang Kebenaran Berkahwin yg lengkap
2.3 HIV Test - asal & salinan
2.4 Surat Akuan Bujang - asal & salinan
2.5 Sijil Kursus Kahwin - asal & salinan


3. Aku isi SEMUA borang
3.1 Borang 2A - Borang Kebenaran Berkahwin
3.2 Borang 2B - Borang Wali/ Wakalah


4. Aku lampirkan SEMUA dokumen2 yg wajib
4.1 Salinan IC aku - 2 keping
4.2 Salinan IC wali (bapak aku) - 2 keping
4.3 Salinan IC saksi borang 1 & 2 - 2 keping
4.4 Borang 2A & 2B
4.5 HIV Test - asal & salinan
4.6 Sijil Kursus Kahwin - asal & salinan
4.7 Salinan surat nikah mak bapak aku - khas utk pengantin yg perempuan sulung/ wali adelah abang sulung
**Aku bukan permastautin, jadinya aku tidak perlu ada surat2 sah mastautin sume2 tuh.


5. Set appointment ng jurunikah - Pakcik Halim
5.1 Set appointment ng saksi 1 - pakcik aku
5.2 Set appointment ng saksi 2 - pakcik aku gak
**Saksi2 borang xperlu sedara mara sebenarnya. Jiran tetangga/ kawan2 pon buley (lelaki). Mcm encek bakal suami, saksi borang beliau adelah abang sulung & jiran sebelah rumah.

6. Jumpe jurunikah pada masa yg dah diappointmentkan
6.1 Beliau akan periksa sume borang2
6.2 Borak2 gelak2 rope2nya pakcik2 aku adelah member2 baik jurunikah tersebut
6.3 Baca akuan seperti yg tercatit dalam Borang 2A mukasurat 2. Semua kene baca - pengantin, wali, saksi2. Lepas baca baru buley sign dekat mukasurat 3.
6.4 Jurunikah akan baca akuan beliau pulak. 
6.5 Bapak aku sign Borang 2B - Wali depan jurunikah.
6.6 Jurunikah cop2 sume2 borang, susun2 ikot susunan.
6.7 Bergantung kt jurunikah korang. Mcm jurunikah aku, dia dah kenal pakcik aku. So, dia terus lantik sorang pakcik aku untuk jadi saksi nikah bersama2 beliau.
6.8 Jurunikah soh aku proceed g PAID Shah Alam bersama2 encek bakal suami. Aku ekceli xpaham nape encek bakal suami pon kene ikot sb aku rasa ni bahagian pompuan tp lepas aku tanya mantan pengantin yakni mbr aku, dia ckp laki dia dulu kene sign ape nth.
**Aku xder interview. Selangor rasanya xder.


7. Jurunikah soh aku ingtkan encek bakal suami bahawasanya upah nikah adelah RM160. Siler bayar lepas nikah.


8. Lepas selesai sume, aku potostat SEMUA borang2 yang dah lengkap untuk simpanan aku. Kenang-kenangan. Chewaaah.

9. Kalo korang nak maklumat lanjut sila layari laman web tertaip: JAIS


Sekian, terima kasut. Semoga dapat membantu serba sedikit korang2 di luar sana.


Daaa.

4 comments:

farahfatihah said...

tq sbb share

Reen Tart Nenas said...

yo! maceh2. aku nie sibuk mengugel org negeri aku plak prosedur borang nikah nie camner... yeayyy ko dah bleh kawen :D

nurul said...

hye..
BW disini..

TQ for the info..saye mmg tgh cari info prosedur2 ni sume..

TQ ya..

ifa said...

hye dear..

good info..:))suke :))

emm boleh x saya tau sape PPN kat serdang? coz my fiancee nk kne jmpe dye..tp xtau sape..hehe

emel me k :))

twister_mazz@yahoo.com

thanx..