Monday, September 13, 2010

26 & Ipar Duai

Salam n hi.

Fuhyoooo ticker kt sebelah amat best!!~ Sudah xder month2. Suma dah start bantai weeks.

Di atas adelah kalendar opis. Lihat. Aku mmg rajin salu pangkah2. Hanya tinggal 26 HARI SAHAJA lagi. Hanya ada 3 KALI AHAD SAHAJA lagi.

Perasaan:
Sudah mule pk macam2. Sempat ke x nk prepare segala mak nenek barang ng keperluan kenduri.

Semalam encek bakal suami baru nk mula cuti raya. Sebelum bertolak balik Batu Pahat sempat beliau datang rumah bersalam2an ng bakal mertua beliau ng adik aku.

Ropenya bakal mama aku ada tempah hiasan bunga untuk bilik pengantin dekat kawan bakal abang ipar aku. Sangat2 simple dan sweet aku tgk. Jujur ckp aku xtau sebenarnya konsep majlis kt sana nnt. Yg aku tau kaler pepel. Tu je. Aku xsure kalo2 famili belah sana ada mix match ng kaler2 len. So neh encek bakal suami bawak balik kampung dan beliau sudah asek cakap - sah2. Deyyy brader, rilek2. Yg nk ckp sah2 tuh saksi hokey.


Pulang ke kampung sempena raya neh pon banyak nasihat2 dari elders famili aku kutip.


Buley dikatakan sume rumah aku g, sume isi rumah kasik nasihat terutamanya saudara melaka. Semalam beraya kt shah alam rumah Pakcik Jenal, berbakul syarahan dia bagi. 


Secara kesimpulannya, bile aku digest sume2 nasihat, basic isi kandungan adelah sama - jaga hubungan yg baik dengan mertua dan ipar duai.

Haa bab neh aku jadikan emak aku sebagai idola. Mak aku dah kawen ng bapak selama 35 tahun. Lama bukan. Selama neh aku salu peratikan cara mak aku bawak diri kalo balik melaka ataupon berkunjungan ke rumah ipar2 dia.

1. Buah tangan xpenah miss. Sama ada home made cake atau beli saja.
2. Bahasa sgt2 mak aku jaga. Walopon makcik2 aku tgh galak bergosip pasal ape saja, salunya mak aku diam, senyum dan tidak menyampuk.


Mak aku sedia maklum, mulut orang melaka subhanallah laser ko. Mak aku plak pesen soft spoken. Tapi yg membuatkan mak aku sangat2 selesa ng depa adelah depa xpenah laser mak aku beranak lambat. Parents aku nikah tahun 1975, aku lahir 1984. Sila wat matematik sendiri. Kakak PAID masa aku hantar borang nikah pon tekejut siap tnya - neh betul ke neh 1975?

Kakak2 bapak salu ckp kt mak - anak itu rezeki. Bile depa dpt tau mak aku peknen, fuuhh berbakul2 makanan kesihatan depa belikan. Orang singapore sanggup turun damansara melawat mak aku beranak (dulu aku dok sana b4 pindah serdang umo setahun). Masa aku lahir, berbakul2 mainan aku dapat. Nak2 muke aku potostat muke bapak. Rambut ofkos2 aku ikot bapak.

Tips mak aku bagi - masa mule2 kawen, kalo kene usik ke, kene bahan ke, tahan aje. Jangan xpasal2 merajuk ng tarik muke. Kalo ipar2 dan mertua tgk kiter ley adapt, ekceli dorang akan bertambah sayang dan respek.

Tips satu lagi - jangan ikot bergosip. Dengar saja. Kalo dorang tgk kiter hanya senyum dan x tambah lagi minyak dalam api, dorang akan respek kiter.

Sebab, kiter xtau macam mana orang keliling kiter judge kiter. Mak aku pon ekceli xtau ape ipar2 dia judge dia. Tp aku buley nampak ipar2 mak aku sgt2 selesa ng mak aku. Selesa bercerita sb mak aku pendengar yg baik.

Alhamdulillah, untuk bahagian mak aku, mak aku mendapat ipar duai yg baik2 ati. Mak pon ada ckp, kiter bukan kawen seari 2, sebulan 2, setahun 2. Kiter kawen kalo izin Allah, kiter nak sampai mati dan jumpe balik kt syurga sebagai suami isteri semula. Sebab tu hubungan ipar duai wajib dijaga.

Aku punya kes lagi haru. Ipar aku sume lelaki. Ini menunjukkan bakal mertua aku hanya akan menerima semua menantu perempuan. Mak aku pesan, jangan cepat cemburu. Kawal perasaan. Jangan cepat bajet mertua sayang menantu perempuan lain lebey. Kalo kiter ada terkecikkan ati ipar, cepat2 resolve. Sebab, kiter bukan kawen ng suami je tp ng keluarga beliau.

Pakcik Jenal aku kt Shah Alam ckp - kalo ko jaga hubungan ko ng ipar2 mertua ko, sampai mati dorang sume anggap ko anak dorang sendiri, bahkan munkin akan sayang ko lebey dari anak sendiri.

Erm, aku berkongsi ini dengan korang dengan harapan kiter semua akan menjalin hubungan yg baik ng famili the other half kiter. Lagipon, persiapan majlis kawen bukan sekadar material - pelamin, mekap, baju, kenduri. Tapi juge merangkumi aspek2 mental dan perasaan yang akan ditempuhi berpuluh2 tahun akan datang.


Daaa.

No comments: