Monday, September 13, 2010

Mentenen

Salam n hi.

MAINTENANCE 

Oh bukan mentenen kete. Bukan mentenen rumah. Dia adelah mentenen badan utk suami.

Aku = kurus sekeping, xder curve, pesen out of date, sume2lah yg huduh tp aku selesa dan bersyukur.

Aku dah mule mengumpul maklumat2 penting pasal mentenen badan dari ujung rambut ke ujung kaki dari orang2 yg buley dipercayai. Juge berdasarkan observation aku.

Dulu aku ada penah borak ilmiah ng sorang lelaki yakni seorang sahabat baik yg sudah berkahwin dan alhamdulillah masjid beliau sudah ada twins yg comel2. Dia ada berkata bahwasanya - walopon isteri itu bertudung, baju longgar2, kaki pkai stokin, tangan pkai stongan, tp xsemestinya isteri itu perlu selekeh bile dalam rumah.

Suami tetap imam keluarga. Ketua keluarga. Isteri bekeje kerana niat mahu meringankan beban suami (bape ramai isteri zaman skg niat mcm tuh, aku pon kene muhasabah diri pk kan mende neh). 

Beliau menasihatkan kalo buley jaga penampilan. Apelah salahnya mencarik masa memanjakan badan utk kegunaan suami nnt. Suami yg penat bekeje carik nafkah nak2 plak mcm encek bakal suami yg bekeje ikot shift, kadang2 kol 2 3 pagi baru balik, xkan sampai2 umah tgk bini subhanallah mak lampir lagi cun.

Seorang rakan sepejabat penah komplen ckp sejak isteri beliau beranak, prestasi sudah menurun. Badan pon curve lari, xjaga. Nak kata bekeje x, duduk rumah. Aku mule2 terkedu gk masa mamat neh citer mende gile neh kt aku ng encek bakal suami. Balik tuh aku berdiskusi ng encek bakal suami yg mulanya aku object keras2an tindakan mamat opis aku komplen psl bini dia - ingat nk beranak tuh senang ke hape, suke2 komplen?

Encek bakal suami amik langkah tengah2. Setuju ng aku dan setuju ng mamat opis aku. 

Setuju ng aku = kalo dah tau mcm tuh, carikkanlah jamu2 yg buley upkan balik prestasi ke ape ke. Carikkan apa2 yg buley bentukkan balik curve badan bini itu.


Setuju ng mamat opis = suami penat balik rumah kalo buley maukan seorang isteri yg buley melayan beliau. Bukan melayan nafsu semata, tp turut menjaga penampilan diri. Mata suami pon wajib dijaga. Xkan balik rumah tgk bini hai..nak makan takot selera ilang.


Encek bakal suami penah sound aku. Kalo masa bercinta, bertunang mekap kemain, bergaya kemain tp pas kawen, pas beranak sume out. Jgn jadikan sebok jaga anak sebagai alasan xbley nk lawa+kemas mcm dl.


Encek bakal suami ckp xperlu nak mekap bagai, cuma sekurang2nya kemas dan tidak selekeh. Kalo buley, biarlah orang tgk isteri dia kemas dan bersih. Dia memberi pendapat peribadi beliau kenapa orang lelaki "makan luar" walopon ada isteri kt umah yg buley digunakan.


Suami sudah tidak kenal/ nampak perempuan yg dia nikahi dulu.

Masa kenal+nikah = cun, kemas, sume mende jaga.

Lepas bertahun2 = isteri sudah tidak menjaga semua. 

Apa2 pon semua berbalik pada taste suami/ isteri tersebut. Jika suami xkesah isteri xjaga badan, pesen out of date, xper. Tp orang lelaki neh aneh. Orang lelaki sendiri ckp kt aku - walopon kitorg xcakap, tp korang isteri sendere paham2lah, xkan xmoh kemas dan lawa mcm mule2 kenal dl.

Aku amik kata2 seorang ustazah masa aku ng encek bakal suami p kursus kawen dulu. 


Lelaki tertarik dan jatuh cinta melalui mata - tuh pasal lelaki suka ushar2 pompuan hot2 sb ley cuci mata. Mereka salunya memandang luaran.


Perempuan tertarik dan jatuh cinta melalui telinga - huduh mcm mn pon lelaki itu, kalo ayat manis insyaAllah lekat. Sebab perempuan sukakan puji2an.

Jadinya, dengan mengambil iktibar dari nasihat2 dan observation aku, start tahun lepas ekceli aku sudah mule mementen diri aku. Terutamanya rambut dan muka.

Rambut - Derreck & Team kt Mines. Servis tiptop. Kalo jd member, setiap kali datang dpt 20% diskaun. Banyak tuh beb.


Muka - Herbaline Mines. Servis tiptop gak. Aku ng 2 orang dak opis aku adelah pelanggan tetap. Encek bakal suami amat2 berpuas ati ng muke aku. Jerawat degil kt dahi makin kurang.


Badan - aku tibai je mandi lulur Puteri Binari. Sental sendere kt umah. Jimat belanja.

Mak aku pon ckp, sedikit sebanyak kalo menten diri neh, salunya suami akan perasan dan dalam diam2 dorang ekceli sgt2 menghargai usaha kiter. Kalo sudah berpuluh tahun kawen, salunya suami sendere yg akan belikan barang2 yg kiter perlukan utk menten diri ini.


Hubungan suami isteri luas aspek yg perlu dikaver. Hati harus tabah, sabar harus tinggi, kerjasama harus utuh.


Untuk diri sendiri gak, encek bakal suami tetap seorang lelaki biasa. Banyak mende yg perlu kitorg berdua lakukan utk menten mcam2 mende dalam rumahtangga.

Daaa.

3 comments:

Reen Tart Nenas said...

aku suka entri ko yg ini. sangat tepat skali. tp aku teramat terkejut psl ofis mate ko yg ngadu psl prestasi bini die.huwaaaa takut nokss kot hubby kite esok pun camtu. malu wooo... jaga penampilan tu betul, aku nie mmg dh semulajadi maleh pakai losyen, so kena start pakai losyen la nie nak kasi badan wangi2 nie? hehehe

Puan T said...

oh mule2 dgr mamat itu citer, aku nk je sound tepek ckp - ko ingt beranak tu mcm berak ke suke2 buley kuar?tp seb bek aku diam dl then dgr pndpt tunang aku.haa bab pkai losen, aku pon maleh ya rabbi.beli je, pastu jadi museum.terpamer gagah kt mekap table.
chayok reen!!~kiter harus berusaha utk masa depan yg hebat bersama bakal suami kiter!!~

Sya Sakura said...

entry ni best.. sgt setuju dgn sumer points tu.. coz x salah pon nk melawa2 kt umah kan? untung2 husband semakin sayang je... hehe..