Tuesday, September 14, 2010

Harga Setem

Salam n hi.

Semalam adik aku g post ofis area umah aku lalu berjumpe ng Haji Jamil, bapak mbr serdang aku utk mengkompemkan harga setem utk kad kawen aku.

Kiter sedia maklum harga setem sudah naik sekali ganda dari 30sen ke 60sen atau 70sen. Di sini ada maklumat utk ciri2 surat dan harga setem skali dari Pos Malaysia.

Untuk kes aku, ciri2 kad kawen aku adelah:
1. Seberat 22gm
2. Sampul kad kawen adelah bercetak

Oleh itu harga setem aku untuk sekeping kad kawen adelah - 80sen.

Kenapa 80sen?

1. Kad seberat 20gm ke atas, setemnya  = 70sen
2. Sampul aku bercetak, kene tambah 10sen

Total = 80sen.

Mahal? Sebenarnya tafsiran mahal bergantung kepada individu. Aku xpenah pos kad/ surat. Setahun sekali je pos kad raya kt arwah atuk sedara aku kt terengganu. Lepas dia meninggal beberapa tahun lepas, dah xder dah pos.

Jadinya aku xmoh berkire berkaitan hal2 kecil mcm neh. Kalo aku buley spend ratus2 untuk mende lain utk preps kawen aku, nape aku xley nk spend lebey sket untuk menjemput orang.

Advice aku, kalo korang xtau bape harga setem utk kad korang, sila bawak kad tersebut dengan sampul dia skali utk tnye brader/ akak kaunter bape harga setem korang.


Daaa.

5 comments:

Sya Sakura said...

a'ah betul2.. honestly for me mmg cm mahal especially if nk pos kt ramai org & kad kawin tebal & berat.. tp betul kata awk, kalau dh sanggup spend byk2 untuk benda2 lain, insyaAllah mesti sanggup spend utk kad jugak :)

Nora Aira said...

Takda benda free kalo nak mencapai sesuatu kan =). yang paling penting silaturahim dapat dieratkan =)

Aya said...

mahal jugak harge setem skrg ek.. lepas nie nak kena make sure kad kawen x tebal sgtlaa kot.. hehe.. but as u said.. ape slhnye spend lebey sikit tuk jemput org.. mane tahu bertambah berkat :)

aziraarif said...

to me, mmg mahal

Reen Tart Nenas said...

Nuri, off-topic. aku nak tanye, mas kawen & wang hantaran tu termasuk skali ke dlm jumlah dulang hantaran tu? ko fhm x maksud aku? aku pun pening nak tanye camner herm. cth die kena kasi aku 9 kan, mas kawen & wang hantaran tu termasuk skali ke? macehhh yerrr